Mitsubishi ASX – recenze a test – rozměry, cena, poruchy

Více než 100 let uběhlo od začátku výroby prvního vozu japonského automobilového výrobce Mitsubishi. Tehdejší „áčko“ v současném portfoliu už nelze najít, ovšem jako vzpomínku na něj automobilka připravila výroční edice svých nejprodávanějších modelů v Evropě, včetně v Česku velmi oblíbeného ASX.

Mitsubishi má v Japonsku dlouhou tradici. Firma vznikla v poslední třetině 19. století, tedy v době, kdy industrializace Japonska sílila, byly stavěny železniční tratě, budovány továrny a ožívaly takzvané zaibacu, tedy velké rodinné koncerny, které pomáhaly ekonomice dál růst.

Mitsubishi ASX

Jeden takový v roce 1870 založil i bývalý samuraj Jataró Iwasaki pod názvem Mitsubishi. Původně loďařský podnik vyrobil své první auto v roce 1917. Jeden z nejúspěšnějších modelů japonského výrobce, alespoň co se jeho evropského angažmá týče, má historii významně kratší.

ASX se v závodě Okazaki v prefektuře Aiči vyrábí od roku 2010 a nutno říct, že od té doby se významně neproměnil a zachovává si typický asijský výraz i důraz na vytříbenou techniku. Později pak na český trh přišla modernizovaná verze s čelní maskou do písmene X ctící designový jazyk výrobce zvaný Dynamic Shield.

Mitsubishi ASX recenze

ASX má tu výhodu, že jeho zevnějšek nestárne. Dominantnímu ochromovanému předku sekundují poměrně konzervativní bočnice s táhlým diagonálně orientovaným prolisem a záď se šibalsky zkosenými světlomety. Chybí však denní svícení, LED světlo je jen brzdové v zadním spoileru.

Výrazně hůř je na tom ovšem interiér plný neforemných tvrdých plastů a unylé ergonomie. Příplatková navigace Pioneer působí v palubce šroubovaným dojmem, jinak je ovšem funkčním a dobře čitelným pomocníkem. Největší minus ASX má i svou nezpochybnitelnou výhodou.

Totiž auto působí hodně bytelným dojmem. Řidič se s ním velmi rychle sžije a nemá strach ho používat a jezdit s ním. Jako malé SUV je navíc kompaktní a skladné. K dispozici je také varianta s pohonem všech kol Mitsubishi ASX 4×4.

Základní informace o Mitsubishi ASX (1.6 MIVEC)

Obchod s auty podobných proporcí roste pro jejich nezpochybnitelnou praktičnost. ASX potěší kufrem s objemem 488 litrů, vyšší cestující zklame na zadních sedadlech. Prostor pro kolena je dostačující i pro dvoumetrové pasažéry, potrápí je však nižší strop.

Vozidlo disponuje šestnáctistovkou Mivec o výkonu 86 kW (117 koní) a točivým momentem 154 Nm, který je spřažený s pětistupňovou manuální převodovkou. Má naprosto dostatečný výkon a do otáček nabírá na síle a nepolevuje. Šestý stupeň chybí hlavně při dálničních rychlostech, ovšem spotřeba se jinak drží na fantastických 6,5 litrech.

Při klidnější jízdě umí jet i pod 6 litrů, což se výrazně blíží papírovým předpokladům. Skvělé je i celé převodové ústrojí, páka jezdí v přesných drahách, spojka je ideálně tuhá. Řízení má ve středu trochu vůli, působí gumověji, avšak roste odpor lineárně. Světlá výška dosahující 190 milimetrů a nájezdové úhly, z nichž ten zadní činí dokonce 32 stupňů, nabádají k výpravě do terénu.

Japonský vůz byl poprvé představen v roce 2016 a poháněn čtyřválcovým benzínovým agregátem, který vyrábí Mitsubishi. Motor nabízí zdvihový objem 1,6 litru spojený se systémem pohonu předních kol a manuální převodovkou s 5 stupni.

Dotyčné vozidlo je SUV s maximální rychlostí 183 km/h, na 100 km/h (62 mph) dosáhne za 11,5 s a spotřebuje přibližně 5,7 l paliva na 100 km. Mitsubishi ASX je k dispozici s pokročilým systémem pohonu všech kol (Mitsubishi ASX 4×4), který přenáší točivý moment z přední na zadní nápravu, pokud začne prokluzovat. Pro takový výpočet může posloužit vzorec pro rychlost.

Mitsubishi ASX rozměry

Rozměry se mohou lišit podle konkrétního modelového roku a geografického trhu, na kterém je vozidlo prodáváno. Zde jsou obecná data pro Mitsubishi ASX rozměry:

  • rozvor náprav 2670 mm
  • rozchod kol 1525/1530 mm
  • d/š/v 4355/1770/1640 mm
  • světlá výška 190 mm
  • objem zavazadlového prostoru 488 až 1219 l
  • objem palivové nádrže 63 l
  • pohotovostní/celková hmotnost 1335/1870 kg

Pro přesná data je doporučováno konzultovat aktuální specifikace vozidla u oficiálního prodejce Mitsubishi nebo na oficiálních webových stránkách výrobce.

Mitsubishi ASX 2017 – výroční edice

Při nástupu i výstupu si člověk povšimne jednoho z mnoha log upomínajících na 100. výročí automobilky Mitsubishi, kromě prahů je emblém i na zadních dveří nebo sloupcích. Mitsubishi je štědré, v případě výroční edice navíc přidalo multifunkční volant, audiosystém s podporou DAB, navigaci Pioneer i třeba parkovací kameru.

Uvnitř je uprostřed palubní desky nový 8palcový dotykový displej informačního a zábavního systému, avšak po obou stranách je v podstatě stejný přístrojový panel, jakým byl vybaven předchozí model. Jako taková má dostatek příjemně působících plastů, které mohou konkurovat alternativám, a solidní kvalitu zpracování, ovšem může působit levněji.

Co se týče infotainmentu, základní modely Design jsou vybaveny rádiem DAB, Bluetooth, Apple CarPlay a Android Auto a dvojicí USB konektorů. V dražších modelech Dynamic je systém doplněn o vestavěnou navigaci TomTom. V obou podobách je systém jasný a svižný, s přehledným menu, které se ovládá buď dotykovými, nebo otočnými voliči.

Působivý je také rozsah standardní výbavy, který předčí ostatní malá SUV. K dispozici jsou pouze dva stupně výbavy, ovšem i základní stupeň Design obsahuje 18palcová kola z lehkých slitin, bezklíčové startování, couvací kameru, klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla a tempomat.

Vysocí dospělí nebudou mít s množstvím místa v přední části Mitsubishi ASX žádné problémy, ovšem vzadu jsou zprávy méně pozitivní. Prostor pro kolena další dvojice dospělých je v pořádku, avšak jejich hlavy se budou opírat o strop, a zatímco jen málokteré malé SUV zvládne vzadu usadit tři osoby, prostřední sedadlo v ASX je nepohodlné a pro nohy prostředního cestujícího není mnoho místa.

Mitsubishi ASX benzín

Benzinový motor 2,0 litru s výkonem 150 koní, který ASX nabízí, je slabší, než naznačuje jeho výkon, a jeho nejisté řízení a špatné ovládání karoserie nevzbuzují na klikatých silnicích důvěru. Navíc je nepohodlný ve městě a hlučný na dálnici. Nepříjemně se používá i pětistupňová manuální převodovka ASX, takže by bylo lepší raději utratit více za automatickou převodovku.

To vše způsobuje, že stárnoucí Mitsubishi ASX je obtížné doporučit před novějšími alternativami, a to i s ohledem na velkorysou pětiletou záruku a vynikající výsledky Mitsubishi v oblasti spolehlivosti. Popravdě řečeno, existuje řada malých SUV, která jsou příjemnější na řízení, lepší pro cestující vzadu a mají mnohem atraktivnější kabinu.

Jak je Mitsubishi ASX praktické?

Mitsubishi ASX má ze všech malých SUV jeden z největších kufrů a cestující vpředu s ním budou mít jen málo problémů, avšak dospělí vzadu si najdou více důvodů ke stížnostem.

Do kapes v předních dveřích se vejde pouze 500 ml láhev, ovšem na středové konzole jsou k dispozici další tři držáky na nápoje. Velká odkládací schránka a dvě středové přihrádky by neměly mít problém spolknout telefony.

Kapsy na zadních dveřích jsou také poměrně velkorysé, několik dalších kapes se nachází na opěradlech předních sedadel a mezi zadními sedadly je sklopná loketní opěrka s držáky na nápoje.

Zavazadlový prostor ASX je se zvednutými sedadly přiměřeně velký – 488 litrů a nízká hrana usnadňuje nakládání těžkých předmětů, zatímco se zadními sedadly se prostor zvětší na 1 193 litrů.

Praktické prvky, jako jsou háčky a poutka, zde také nejsou, i tak se dovnitř vejde několik velkých kufrů a několik měkkých tašek; vejde se sem i sada golfových holí a také kočárek.

Mitsubishi ASX 1.6 recenze našla na vozech svá pro a proti, nicméně nenáročným řidičům bude toto malé SUV více než vyhovovat. Atraktivní je také cena za nový model, která začíná na nízké částce 489 950 korun.

Obecné problémy, se kterými majitelé vozidel Mitsubishi ASX setkali, se týkaly například elektrických poruch, jako jsou problémy s elektrickými okny, centrálním zamykáním, světly nebo elektricky nastavitelnými sedadly. Další možné problémy se týkaly také chlazení, například s únikem chladící kapaliny.