Test Mitsubishi ASX 1.6 Mivec – speciál k 100. výročí automobilky
Letos je to 100 let od začátku výroby prvního vozu japonského automobilového výrobce Mitsubishi. Tehdejší „áčko“ dnes v portfoliu samozřejmě už nelze najít, ale jako vzpomínku na něj automobilka připravila výroční edice svých nejprodávanějších modelů v Evropě, včetně v Česku velmi oblíbeného ASX.
Mitsubishi má v Japonsku dlouhou tradici. Firma vznikla v poslední třetině 19. století, tedy v době, kdy industrializace Japonska sílila, stavěly se železniční tratě, budovaly továrny a ožívaly takzvané zaibacu, tedy velké rodinné koncerny, které pomáhaly ekonomice dál růst.
Mitsubishi ASX
Jeden takový v roce 1870 založil i bývalý samuraj Jataró Iwasaki pod názvem Mitsubishi. Původně loďařský podnik vyrobil své první auto v roce 1917, před 100 lety. Jeden z nejúspěšnějších modelů japonského výrobce, alespoň co se jeho evropského angažmá týče, má historii významně kratší.
ASX se v závodě Okazaki v prefektuře Aiči vyrábí od roku 2010 a nutno říct, že od té doby se významně neproměnil a zachovává si typický asijský výraz i důraz na vytříbenou techniku. Na začátku roku pak na český trh přišla modernizovaná verze s čelní maskou do písmene X ctící designový jazyk výrobce zvaný Dynamic Shield, který už má nějakou dobu například i větší Outlander.
Zvenku se líbí, uvnitř stárne
ASX má tu výhodu, že jeho zevnějšek nestárne. Dominantnímu ochromovanému předku sekundují poměrně konzervativní bočnice s táhlým diagonálně orientovaným prolisem a záď se šibalsky zkosenými světlomety. Chybí ale denní svícení, LED světlo je jen brzdové v zadním spoileru.
Výrazně hůř je na tom ovšem interiér plný neforemných tvrdých plastů a unylé ergonomie. Příplatková navigace Pioneer působí v palubce šroubovaným dojmem, jinak je ovšem funkčním a dobře čitelným pomocníkem. Největší minus ASX má i svou nezpochybnitelnou výhodou.
Totiž auto působí hodně bytelným dojmem. Řidič se s ním velmi rychle sžije a nemá strach ho používat a jezdit s ním. Jako malé SUV je navíc kompaktní a skladné, délkou 4355 milimetrů se řadí na trhu po bok aut jako Mazda CX-3, Opel Mokka anebo na podzim očekávaným přírůstkům v podobě Hyundai Kona nebo Škody Karoq.
Kliďase odmění papírová spotřeba
Obchod s auty podobných proporcí roste pro jejich nezpochybnitelnou praktičnost. ASX potěší kufrem s objemem 488 litrů, vyšší cestující ale zklame na zadních sedadlech. Prostor pro kolena je dostačující i pro dvoumetrové pasažéry, potrápí je ale nižší strop.
Mimochodem při nástupu i výstupu si člověk povšimne jednoho z mnoha log upomínajících na 100. výročí automobilky Mitsubishi, kromě prahů je emblém i na zadních dveří nebo sloupcích. Mitsubishi je štědré, v případě výroční edice navíc přidává multifunkční volant, audiosystém s podporou DAB, zmíněnou navigaci Pioneer i třeba parkovací kameru.
Vozidlo disponuje šestnáctistovkou Mivec o výkonu 86 kW (117 koní) a točivým momentem 154 Nm, který je spřažený s pětistupňovou manuální převodovkou. Má naprosto dostatečný výkon a do otáček nabírá na síle a nepolevuje. Šestý stupeň chybí hlavně při dálničních rychlostech, ale spotřeba se jinak drží na fantastických 6,5 litrech.
Při klidnější jízdě umí jet i pod 6 litrů, což se výrazně blíží papírovým předpokladům. Skvělé je i celé převodové ústrojí, páka jezdí v přesných drahách, spojka je ideálně tuhá. Řízení má ve středu trochu vůli, působí gumověji, ale do rejdu roste odpor lineárně. Světlá výška dosahující 190 milimetrů a nájezdové úhly, z nichž ten zadní činí dokonce 32 stupňů, nabádají k výpravě do terénu.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1590 cm3
Výkon: 86 kW (117 k) při 6000 ot./min
Točivý moment: 320 Nm při 4000 ot./min
Max. rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0 na 100 km/h: 11,5
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 6,9 / 4,9 / 5,7
Provozní hmotnost: 1335 kg
Rozměry: 4335 x 1770 x 1640 mm
Rozvor: 2670 mm
Objem zavazadlového prostoru: 488 l / 1219 l