Škoda Kodiaq – recenze a test – rozměry, kufr, cena, problémy

SUV Škoda Kodiaq je působivý všestranný vůz a jeden z nejlepších rodinných vozů, které se prodávají, a proto si dle mnohých zaslouží ocenění Velké SUV roku 2022 a 2023. Naplňuje vysoká očekávání tím, že je pohodlný, praktický a dobře se řídí, ovšem také relativně dostupný na pořízení a provoz, snadno se s ním žije a je solidně postavený. Co dále říkají recenze?

Díky rozumné nabídce výbavových stupňů a konkurenceschopné vstupní ceně, jakož i různým průrazným a hladkým benzinovým a naftovým motorům by Kodiaq měl být na nákupním seznamu těch, kteří touží po prostoru a stylu SUV s omezeným rozpočtem.

V dalších stupních nabídky však osloví i ty, kteří chtějí prémiovou úroveň výbavy a komfortu. Možnost volby pohonu předních nebo všech čtyř kol jeho atraktivitu ještě zvyšuje.

O modelu Škoda Kodiaq

Pro značku Škoda byl Kodiaq tím správným vozem ve správný čas. Toto velké SUV skvěle kombinuje étos značky Škoda, který spočívá v praktičnosti, jednoduchosti a výhodné ceně, se současnou poptávkou po velkých crossoverech. V podstatě se jedná o obdobu rodinného vozu Škoda Superb v provedení SUV, avšak s přidanými vlastnostmi, jako je kupříkladu možnost sedmi sedadel.

Navzdory relativně velkým rozměrům je Kodiaq ve skutečnosti překvapivě agilní vůz, který na svou velikost dosahuje i slušné hospodárnosti. Je to proto, že využívá verzi platformy MQB koncernu VW, která se zaměřuje na úsporu hmotnosti v jakémkoli provedení a znamená, že Kodiaq je lehčí a hbitější než mnoho jeho konkurentů.

Důraz značky Škoda na poměr ceny a užitné hodnoty je přítomen již v základní výbavě modelu Kodiaq, ovšem za pozornost stojí i modely v nejvyšší výbavě, které poskytují špičkovou kvalitu za dobrou cenu.

Kodiaq v sobě spojuje nenápadnou atraktivitu s působivou praktičností pro sedm cestujících, chvályhodnými jízdními výkony a celkovou cenovou dostupností.

Nabídka modelu Kodiaq začíná verzí SE Drive, pokračuje verzí SE L Executive, Škoda Kodiaq Sportline a luxusní verzí Laurin & Klement. Na samém vrcholu nabídky se nachází Kodiaq vRS. Pouze základní model SE Drive je k dispozici jako pětimístný nebo sedmimístný, zatímco zbytek řady je standardně vybaven sedmi sedadly.

Kodiaq facelift

Díky faceliftu v polovině roku 2021 je nyní Kodiaq ještě hezčí a dočkal se vylepšení výbavy napříč všemi verzemi. Standardní výbava zahrnuje:

  • kola z lehkých slitin
  • LED světlomety a zadní světla
  • satelitní navigaci
  • Android Auto
  • bezdrátový Apple CarPlay
  • tempomat
  • přední a zadní parkovací senzory
  • couvací kamera

Dražší modely dostanou mimo jiné displej Virtual Cockpit pro řidiče, panoramatické střešní okno a více bezpečnostních systémů.

Motorizace modelu Kodiaq se skládá z 1,5litrového a 2,0litrového turbobenzínu TSI o výkonu 147, a z 2,0litrového dieselu TDI o stejném výkonu. Model vRS měl dříve dieselový motor o výkonu 237 k, ovšem nyní je poháněn benzínovým TSI o výkonu 242 k.

Kodiaq již není k dispozici se šestistupňovou manuální převodovkou, místo toho je každý model vybaven sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG. Základní modely mají pohon předních kol, ovšem pohon všech čtyř kol je volitelný.

Pro ty, kteří si to přejí, je na přání k dispozici panoramatické střešní okno a lze si také pořídit balíček pro spánek, který obsahuje tónovaná zadní okna, žaluzie, speciální opěrky hlavy a deku, pokud si řidič potřebuje na zadním sedadle Kodiaqu pořádně zdřímnout.

Prostor pro cestující a zavazadlový prostor

Škoda Kodiaq – s atraktivní základní cenou – by mohla být tím pravým pro velké rodiny, které hledají sedmimístný vůz za příznivou cenu. Škoda má pověst výrobce vysoce praktických vozů a Kodiaq je vlastně jejím prvním velkým SUV. Je to také první model české značky s prostorem pro řidiče a šest cestujících (i když si jej lze pořídit i bez třetí řady sedadel).

Škoda Kodiaq je velké auto. K tomu stačí člověku jediný pohled i z dálky. Uvnitř je hodně místa, a to dokonce i ve třetí řadě sedadel, kterou byla tato verze vybavena. Zadní sedadla jsou velmi lehce manipulovatelná, díky čemuž ve třetí řadě dokáže člověk vytvořit pozici na sezení, v níž nějakou dobu vydrží i dospělí.

Samozřejmě to není nic na dlouhé cestování, už jen proto, že v kufru se sedí hodně hluboko a vyšší pasažéři budou za chvilku pozici s koleny u brady nenávidět. Vzhledem k tomu, že Škoda Kodiaq je velké SUV, na předních sedadlech se pasažéři pravděpodobně nebudou cítit stísněně, a to ani v případě, jsou-li obzvláště vysocí.

Je zde spousta odkládacích prostor, včetně kapes ve dveřích, které jsou dostatečně velké na to, aby pojaly velkou láhev vody. Před řadicí pákou je také malá gumová plocha, která je určena pro mobilní telefon (a u modelů vyšší třídy i pro jeho bezdrátové nabíjení).

Většina modelů Kodiaq je sedmimístná. Ve skutečnosti je pouze základní výbava SE Drive standardně vybavena pouze pěti sedadly. Sedadla ve druhé řadě se posouvají dopředu a dozadu. Na sedadlech ve třetí řadě se dospívající i dospělí budou muset přikrčit, aby se jim hlava neotřela o střechu. Prostor pro nohy je přiměřený, pokud ti, kteří sedí v prostřední řadě, neposunou svá sedadla příliš dozadu.

Tři sedadla ve střední řadě Kodiaqa se sklápějí v uspořádání 40/20/40, takže lze zvětšit zavazadlový prostor a přitom přepravit jednoho nebo dva cestující. Jsou také sklopná pro případ, že by si někdo chtěl zdřímnout. Sedadla ve třetí řadě se v případě, že nejsou potřeba, ukládají do podlahy zavazadlového prostoru.

Škoda Kodiaq – kufr

Pětimístné verze modelu Kodiaq (a sedmimístné verze se zadními sedadly uloženými do podlahy) mají obrovský zavazadlový prostor, který pojme úctyhodných devět příručních kufrů.

Při využití všech sedmi sedadel je zavazadlový prostor Kodiaqu podstatně menší, i když se do něj stále vejde rychlá cesta do supermarketu nebo pár malých kufrů. Když je Kodiaq v pětimístném režimu, vytahuje se přes celý zavazadlový prostor kryt, který se chytře zasune pod podlahu zavazadlového prostoru, když je potřeba všech sedm sedadel.

Se třetí řadou sedadel nemůže člověk čekat stejný objem zavazadelníku, jako má klasické pětimístné provedení, tedy 720 litrů v základu, nebo 2065 litrů se sklopenou druhou řadou.

Třířadé provedení nabízí 560 litrů, případně 765 litrů, pokud se prostřední sedadla posunou úplně dopředu. Tím se však připraví nepříjemné chvilky cestujícím ve druhé řadě. Vzpřímená třetí řada pak zmenší využitelný objem kufru až na 270 litrů.

Výkon a pohon

Pohled do technické specifikace nejmenšího nabízeného motoru 1,5 TSI 110 kW 7-stup. automat. svými parametry úplně neohromuje, ovšem 110 kW a 250 Nm nelze označit za poddimenzované. Tento konkrétní Kodiaq totiž nesází na parametry pohonné jednotky, jako spíš na překvapivě nízkou hmotnost.

Na svou velikost váží jen něco málo přes 1,6 tuny. A právě nízká hmotnost je oním důvodem, proč zážehová 1,5 TSI překonává nejoblíbenější vznětové 2,0 TDI.

Benzínový motor 1.5 TSI 110 kW je nejoblíbenějším motorem Škody Kodiaq, který poskytuje dobrou rovnováhu mezi náklady a výkonem. S rychlostí 0-100 km/h za 9,7 s by měl být dostatečně rychlý pro většinu zájemců o velké SUV. Chybí mu však odvaha v nízkých a středních otáčkách jako vznětovým verzím, a když je naložený, je nutné jej více vytáčet.

2.0 TDI 110 kw – spolehlivost

S ohledem na to jsou vznětové motory 2.0 TDI 110 kW / 2.0 TDI 147 kW z čistě výkonnostního hlediska silnější. Motor je dostatečně odvážný na to, aby bez většího dramatu odvezl až sedm osob, a z nízkých rychlostí táhne bez námahy. Spolehlivost 2.0 TDI 110 kw -je tedy bezproblémová.

Odpružení a jízdní komfort

Jízda Kodiaqa není tak měkká jako u Citroënu C5 Aircross, který má pouze pět sedadel, ovšem ani se tolik nehoupe. Pokud odoláte pokušení zvolit modely Škoda Kodiaq SportLine, které jsou standardně vybaveny 20palcovými koly z lehkých slitin, užijete si v Kodiaqu vcelku pohodlnou jízdu.

Volitelné adaptivní odpružení, které Škoda nazývá Dynamic Chassis Control (DCC), je k dispozici u modelů s pohonem všech kol od výbavy SE L Executive a výše a umožňuje zpevnit nebo zmírnit jízdu stisknutím tlačítka. V nejměkčím nastavení sice zlepšuje jízdu, avšak na nerovných silnicích to stále není nijak oslnivé. DCC je drahá příplatková výbava.

Kvalita jízdních vlastností je do značné míry ovlivněna volitelným adaptivním podvozkem DCC. Co se celkového nastavení vozu týká, je nejpříjemnější režim Comfort, nicméně jednotlivé režimy se od sebe diametrálně neliší, jako například u jiných modelů Škoda. V režimu Sport jsou cítit tužší tlumiče a auto se o něco méně naklání.

Ovladatelnost a řízení

Velká SUV mají tendenci se v zatáčkách poměrně dost kymácet, ovšem Kodiaq je pozoruhodně vyrovnaný. Ovládání karoserie je působivé při rychlých změnách směru jízdy a nechybí ani dostatečná přilnavost.

Kodiaqy s pohonem všech kol mají lepší trakci na kluzkém povrchu. Mouchu na kráse představuje řízení modelu Kodiaq. Je dobře uzpůsobené pro jízdu ve městě, ovšem na mimoměstských cestách působí příliš lehce.

Systém volby jízdního režimu (standardní výbava u modelu SE L Executive a vyšší, volitelná výbava u SE Drive) umožňuje přidat řízení tolik potřebnou váhu díky režimu Sport. Ještě lepší je systém progresivního řízení (standardní výbava pro výbavy SportLine a vyšší, volitelná výbava pro SE L Executive).

Tento systém snižuje posilovač při vyšších rychlostech pro větší pocit stability a zvyšuje posilovač a zrychluje řízení při nízkých rychlostech, což pomáhá při parkování. Sedmistupňová automatická převodovka řadí za jízdy svižně a rychle, ovšem při parkování může být trhavá.

Interiér – elegantní palubka

Ve Škodě Kodiaq se sedí poměrně vysoko a pozici za volantem lze jen těžko něco vytknout, protože sedadlo i volant jsou dostatečně nastavitelné. Mírným zklamáním je, že nastavitelná bederní opěrka není součástí standardní výbavy SE Drive.

Přístrojová deska Kodiaqu je logicky uspořádaná a její ovládání je snadné. Je zde spousta velkých, jasně označených tlačítek, včetně tlačítek ovládání klimatizace, která se snadno používají za jízdy. Přístrojové ciferníky modelu Kodiaq jsou křišťálově čisté a čitelné na první pohled.

Digitální ciferníky jsou součástí standardní výbavy modelů vyšších tříd (u modelů nižších tříd jsou volitelné) a lze je nastavit různými způsoby tak, aby zobrazovaly vybrané nejužitečnější informace.

Viditelnost, parkovací senzory a kamery

Kodiaq je poměrně krabicovitý, takže je z něj obecně dobře vidět. Přední výhled na silnici a do stran při vyjíždění z křižovatek je většinou jasný a ani viditelnost přes rameno není špatná. Třetí řada sedadel (pokud je namontována) při používání trochu překáží.

Přední a zadní parkovací senzory a couvací kamera jsou součástí standardní výbavy všech modelů, avšak obzvláště nervózní řidiči by mohli zvážit volitelnou výbavu parkovacího asistenta. Tato funkce rozpozná, zda je parkovací místo dostatečně velké, a pak vás do něj automaticky navede.

Základní modely SE Drive dostanou LED světlomety, které v noci skvěle posvítí na cestu. Ty automaticky tvarují světelný obrazec tak, aby neoslňovaly ostatní účastníky silničního provozu, a to i při zapnutých dálkových světlech.

Satelitní navigace a infotainment

Modely Kodiaq SE Drive a SE L Executive jsou standardně vybaveny 8,0″ dotykovým displejem. Ovládá se snadno, má přehledné a logické nabídky a při dotyku téměř nereaguje se zpožděním.

Satelitní navigace, rádio DAB, Bluetooth, zásuvky USB a zrcadlení chytrých telefonů (Apple CarPlay/Android Auto) jsou součástí standardní výbavy všech verzí. Výbava SE L Executive přidává bezdrátové nabíjení telefonu.

Od výbavy Škoda Kodiaq SportLine výše lze získat větší 9,2palcový dotykový displej, zatímco nejvyšší výbava Laurin & Klement těží z prémiového stereo systému Canton.

Kodiaq barvy

Škoda nabízí svůj ikonický vůz Kodiaq ve 23 různých barvách, mezi nimiž se nacházejí namátkou bílá metalíza, šedá Graphit metalíza, zelená malachit, fialová Lavender nebo béžová Sahara. Kodiaq barvy dále zahrnují odstíny modrá Race metalíza, oranžová Cayenne, zelená Agáve, nebo černá Magic.

Škoda Kodiaq – recenze

Škoda Kodiaq se řídí opravdu snadno. Je z něj skvělý výhled do všech stran, řízení je lehké, takže s ním lze manévrovat po městě, a nepůsobí ani příliš velkým dojmem. Podvozek však může při nižších rychlostech působit trochu trhaně a tvrdě, zejména na drsnějších úsecích silnic.

Na dálnici je odpružení plynulé a do kabiny se nedostává ani příliš mnoho hluku od větru a pneumatik. Sedadla jsou také pohodlná a podpůrná, takže byste se na konci dlouhé cesty neměli z vozu vynořit s pocitem ztuhlosti a stísněnosti.

Na výběr je ze dvou benzinových motorů 1,5 a 2,0 litru, přičemž v nabídce je pohon předních i všech čtyř kol. Všechny modely jsou vybaveny sedmistupňovým automatem. Pokud řidič touží po vyšším výkonu, je jednou z nich verze vRS, která má výkon 245 koní a z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit za 5,3 sekundy.

Snadno dostupná je také bezpečnostní výbava, která je nyní standardně vybavena senzory pro snímání všech otáček. K dispozici je také asistent pro jízdu a další výbava, včetně couvací kamery.

Škoda je pohodlné, snadno ovladatelné a velmi praktické rodinné SUV. Zvýšená pozice řidiče ve městě poskytuje dobrý výhled na ostatní provoz. Přední sloupek může způsobovat trochu mrtvého úhlu, avšak není to příliš špatné, a i když zadní okno není největší, stále je z něj slušný výhled.

Celkově je řízení vozu pohodlné, ovšem při velmi nízkých rychlostech podvozek zachytí několik nerovností na silnici a je cítit, že trochu cuká. Škodu Kodiaq si lze pořídit s adaptivními tlumiči, které mají komfortní režim.

Řízení je příjemné a lehké pro manévrování ve městě a parkování. Ve standardní výbavě jsou přední a zadní parkovací senzory a zadní parkovací kamera, takže i když je Škoda Kodiaq velký vůz, parkování by nemělo být příliš velkým problémem.

Při jízdě vyšší rychlostí může být řízení trochu nejisté, takže je nejlepší přepnout vůz do režimu Sport, který zatíží řízení a vůz pak působí o něco stabilněji. Celkově však Škoda působí při rychlé jízdě jako velmi jistý vůz.

Ani hluk od vozovky není příliš velký. Trochu píská vítr, když přechází přes velká zpětná zrcátka, jinak je to velmi tichý vůz na cestování. A také relaxační, protože i když jsou sedadla trochu tvrdá, jsou pohodlná. V Kodiaqu bude možné bez problémů ujet spoustu kilometrů.

Pokud řidič najezdí hodně kilometrů nebo táhne karavan a podobně, pravděpodobně bude chtít ještě vznětový motor. Pro řidiče s nižším počtem ujetých kilometrů však bude 1,5litrový benzinový motor o výkonu 150 k skvělou volbou.

Na tak velký vůz Škoda Kodiaq skutečně dobře zatáčí a ani se příliš nenaklání. To je dobrá zpráva pro cestující vzadu, protože by se jim při jízdě v mnoha zatáčkách nemělo dělat špatně z auta. Vůz si lze pořídit s pohonem všech kol, díky němuž bude také velmi přilnavý, ovšem není to terénní vůz.

Kodiaq je vybaven systémem monitorování interiéru, takže pokud se někdo pokusí vloupat do vozu, řidič uslyší zvuk alarmu. Nemá však senzory přiblížení ani prostorové kamery, ke kterým by řidič měl přístup na dálku.

Škoda Kodiaq recenze tedy hovoří ve prospěch těchto typů SUV. Což podporuje i test Kodiaq, který se zaměřuje na bezpečnost a výbavu.

Test Kodiaq

Faceliftovaná verze modelu Kodiaq získala v testu pětihvězdičkové hodnocení. To znamená, že jeho bezpečnostní výbava a konstrukce při nárazu jsou vynikající a zajišťují cestujícím bezpečí.

V testu předchozí verze získal špatné hodnocení v oblasti bezpečnostních asistentů, protože měl omezený počet asistentů pro udržení rychlosti a podporu jízdy v jízdním pruhu, avšak Škoda oba tyto prvky přidala do seznamu příplatkové výbavy.

Test Kodiaq co se týče jízdy a jízdních vlastností je k dispozici u každého autorizovaného prodejce vozů Škoda Kodiaq. Testovací jízdy fungují na bázi předchozího objednání buď přes internetové formuláře, telefonicky nebo při osobní návštěvě autosalonu.

Kodiaq – záruka

Na všechny vozy Kodiaq získá majitel auta tříletou záruku – z toho dva roky s neomezeným počtem najetých kilometrů. Třetí rok je s limitem 60 000 ujetých kilometrů, podle toho, co nastane dříve. K dispozici je také tříletá záruka na lak a 12letá záruka na karoserii.

Lze si také vybrat mezi pevným a flexibilním servisním režimem. Pevná verze doporučuje, aby se vůz používal méně než 10 000 km ročně a aby se s ním jezdilo převážně ve městě, zatímco flexibilní verze pomocí senzorů motoru řidiči řekne, kdy má zajít do servisu. Snímač se zapojuje mezi 9 000 a 24 000 km a bude vyhovovat více lidem, kteří ji využijí.

Problémy s vozem Kodiaq byly zjištěny ve velmi omezené míře, za dobu jeho prodeje bylo oznámeno pouze pět reklamací. Škoda se i nadále umisťuje na velmi vysokých příčkách v průzkumech spolehlivosti a zákaznických průzkumech – Kodiaq se pravidelně umisťuje v první desítce.

Kodiaq – cena

Koupě nového vozu je citelným zásahem do rozpočtu. V případě elitních modelů Škoda Kodiaq vyžaduje takový nákup velké rozmýšlení, testování a rozhodování. Kodiaq cena začíná lehce pod jedním milionem korun u základních verzí, u luxusnějších provedení se Kodiaq cena snadno vyšplhá až k milionu a šesti stům tisícům korun.

U oblíbeného modelu Škoda Kodiaq Sportline se může vyplatit poohlédnout se po autobazarech. Cenu auta Kodiaq Sportline bazar dokáže snížit průměrně až na polovinu hodnoty nového vozu. Autorizovaní prodejci dokáží sjednat operativní leasing a jiné druhy financování online.

Kodiaq vs Karoq

Porovnání Kodiaq vs Karoq přináší zajímavé poznatky. Byly vzájemně porovnávány modely Kodiaq Exlusive a Karoq Sportline s benzínovým motorem 2,0 TSI 140 kW 7-stup. automat. 4×4.

Zatímco Kodiaq vychází cenové na 1 239 900 Kč, Karoq je na tom o něco lépe a je nabízen za 1 050 900 Kč. Jak vychází srovnání Kodiaq vs Karoq co se týče například Kodiaq šířky nebo Škoda Kodiaq rozměrů?

KodiaqKaroq
Max. rychlost215 km/h221 km/h
Zrychlení 7,6 s
Spotřeba paliva – kapalina [l/100 km]od 7,9od 7,5
Emise – kapalné [g/km]od 180od 171
Max. točivý moment320 Nm320 Nm
Objem motoru1,98 l1,98 l
Pohotovostní hmotnost s řidičem [kg]1 725 – 1 9261 583 – 1 693
Objem palivové nádrže58 l50 l
Délka4 699 mm4 384 mm
Výška 1 688 mm1 632 mm
Šířka1 882 mm1 841 mm
Rozvor2 788 mm2 630 mm

Škoda Kodiaq rozměry vycházejí ve srovnání se Škoda Karoq lépe. Kodiaq je větší, delší, vyšší a širší, ačkoliv je Kodiaq šířka větší jen o 41 mm.