Test Škoda Kodiaq 1,4 TSI 4×4 – Nejlehčí z chovu
Vrcholnou verzi Škody Kodiaq pohání výkonný dvoulitrový čtyřválec. To ovšem notně neznamená, že je také nejlepší. Na tohle privilegium totiž překvapivě aspiruje maloobjemový zážehový čtyřválec 1,4 TSI. Co Škoda Kodiaq 1,4 TSI 4×4 nabízí?
Velké a relativně těžké SUV potřebuje krouťák, a ten, jak dobře známo, bez objemu člověk nezíská. Jednoduchá rovnice. Moderní systémy přeplňování tuto rovnici sice poněkud nabourávají, ale v žádném případě nevyvrací. Pak ovšem existují výjimky potvrzující pravidlo, a jednou takovou je největší mladoboleslavské SUV Škoda Kodiaq 1,4 TSI.
Škoda Kodiaq 1,4 TSI
Pohled do technické specifikace nejmenšího nabízeného motoru svými parametry úplně neohromuje, ovšem 110 kW a 250 Nm nelze označit za poddimenzované. Tento konkrétní Kodiaq totiž nesází na parametry pohonné jednotky, jako spíš na překvapivě nízkou hmotnost. Na svou velikost váží jen něco málo přes 1,6 tuny. A právě nízká hmotnost je oním důvodem, proč zážehová 1,4 TSI překonává nejoblíbenější vznětové 2,0 TDI.
Velké zvenku, větší uvnitř
Škoda Kodiaq je velké auto. K tomu stačí člověku jediný pohled i z dálky. Uvnitř je hodně místa, a to dokonce i ve třetí řadě sedadel, kterou byla tato verze vybavena. Zadní sedadla jsou velmi lehce manipulovatelná, díky čemuž ve třetí řadě dokáže člověk vytvořit pozici na sezení, v níž nějakou dobu vydrží i dospělí.
Samozřejmě to není nic na dlouhé cestování, už jen proto, že v kufru se sedí hodně hluboko a vyšší pasažéři budou za chvilku pozici s koleny u brady nenávidět. Se třetí řadou sedadel nemůže člověk čekat stejný objem zavazadelníku, jako má klasické provedení, tedy 720 litrů v základu, nebo 2065 litrů se sklopenou druhou řadou.
Třířadé provedení nabízí 560 litrů, případně 765 litrů, pokud se prostřední sedadla posunou úplně dopředu. Tím se však připraví nepříjemné chvilky cestujícím ve druhé řadě. Vzpřímená třetí řada pak zmenší využitelný objem kufru až na 270 litrů.
Nekomplikovaná a elegantní palubka
Jezdit vyloženě dynamicky s motorizací 1,4 TSI znamená vysokou spotřebu paliva. Průměr vysoko přesahuje hranici 10 litrů. Jestliže se bude člověk chovat zodpovědněji, je realita o něco veselejší. S přehledem to bude pod 8 litrů na 100 km. Systém ACT, tedy aktivní odpojování dvojice válců, s tím správným přístupem a prediktivním chováním řidiče dokáže téměř divy.
Škoda dlouhodobě vyrábí auta s velmi schopnými podvozky a Kodiaq se zavedeným pořádkům nevymyká. I přes nesporné dynamické kvality si zachovává vysokou dávku komfortu a lehkosti. Stejnou kombinaci poddajnosti a dynamiky v případě turbodieselu nelze čekat, je minimálně o 100 kg těžší, což ve spojení s vyšší světlou výškou dělá svoje.
Opravdu zajímavá kombinace
Talent jízdních vlastností je do značné míry ovlivněn volitelným adaptivním podvozkem DCC. Co se celkového nastavení vozu týká, je nejpříjemnější režim Comfort, nicméně jednotlivé režimy se od sebe diametrálně neliší, jako například u jiných modelů Škoda.
V režimu Sport jsou cítit tužší tlumiče a auto se o něco méně naklání. Suma sumárum je Kodiaq 1,4 TSI 4×4 velmi zajímavou motorizací, kterou je sice snadné zavrhnout už při prvním pohledu do tabulky technických údajů. Člověk by se ale neměl nechat zmást. S tou správnou výbavou jde o velmi zajímavou alternativu ke vznětovému TDI.
Základní technické údaje Škoda Kodiaq 1,4 TSI 4×4
Motor: zážehový čtyřválec s technologií odpojování válců
Objem: 1395 cm3
Výkon: 110 kW (150 k) při 5000 – 6000 1/min
Točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 1/min
Rychlost: 197 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 8,2/5,9/6,8
Provozní hmotnost: 1653 kg
Užitečná hmotnost: 605 kg
Max. hmotnost brzd. přívěsu: 3500 kg
Rozměry: 4679 x 1882 x 1655 mm
Rozvor: 2791 mm
Objem zavazadlového prostoru: 560 – 675/2005 l