Test Volvo V90 D5 AWD – Majestátní!
Tohle mohutné kombi s pohonem všech kol doslova vysává cizí pohledy. Je originální, stylové, jde svou cestou. A co umí?
Zaplať pan bůh, že ve Volvu nechtějí kopírovat německou úspěšnou luxusní konkurenci. Taková cesta by tradiční švédskou automobilku, teď patřící Číňanům, poslala do pekel. Čínské peníze daly Volvu sebevědomí přijít s vlastním úspěšným líbivým stylem. Což není jen případ testované vé-devadesátky, ale i dalších modelů. A zákazníci to vítají, takže Volvu utěšeně stoupají prodejní čísla.
Dlouhý, nízký a široký
Nekonečně dlouhý předek, nekomplikovaná příď, menší boční okna a sebevědomá záď dělají z kombíku V90 elegantní dynamickou žehličku. I když stojí, jako by letěla vpřed. Tohle auto prostě budí emoce, o což by mělo jít v první řadě. Co na tom, že to jízdně žádný velký sportovec není.
Nastupovat!
Uvnitř se designéři vyřádili ještě víc. Ten pocit při nastoupení do auta připomíná usednutí do pohodlné sedačky v obýváku. Tělo hýčkají skvělé efektně prošité sedačky s kvalitním bočním vedením a možností prodloužit sedák. Oko potěší i jejich designové opěrky hlavy. Interiér je propracovaný do posledního detailu.
Prostorem se uvnitř V90 taky nešetřilo. Autem ale vede mohutný středový tunel, který trochu omezuje cestujícího vzadu uprostřed. Ten kvůli němu musí slušně roztáhnout nohy. I tvar zadní lavice jako by odpovídal čtyřmístnému uspořádání. Ale proč, když je auto tak široké a pohodlné?
Ovládání klikáním
Letmým pohledem lze zjistit, že V90 se obejde bez většiny klasických ovládacích tlačítek na palubce. Místo klasické obrazovky navigace je uprostřed palubní desky k dispozici obdobu tabletu postaveného na výšku. Ve Volvu V90 se ale jedním klasickým tlačítkem vrací člověk do základního menu.
Různé funkce a aplikace lze ovládat přes ikony rozvržené do několika obrazovek. Třeba i sklopení opěrek hlavy zadních sedaček. Na rozdíl od Renaultu jsou ale ikonky hodně malé, takže pro řidiče za jízdy celkem nebezpečné. V tomto případě je německá konkurence se svými intuitivními ovládacími systémy typu MMI (Audi) přece jen dál.
Pohledem řidiče
Pocit z auta ovlivní už první uchopení volantu. Ten je v případě Volva 90 příjemně malý s nepříliš tlustým věncem. To samé se ale nedá říct o celkem hranatém tvaru páky voliče osmistupňové automatické převodovky Geartronic, která do ruky nepadne.
Stylově tvůrci auta pojali startování pochromovaným otočným ovladačem s nápisem Engine. Doprava se startuje, doleva se vypíná motor, jako za starých časů otočením klíče ve spínací skříňce. Plně digitální přístrojový štít před řidičem nabízí celkem přehledně všechny důležité informace.
V porovnání s konkurenty se dá personalizovat jen v omezené míře a má těžkopádnější ovládání, hlavně v případě palubního počítače. Nicméně, po pár dnech si na něj člověk zvykne a začne mu vládnout.
Váleček mění jízdu
Na středovém tunelu v dosahu pravé ruky řidiče je efektní váleček, jehož pootočením člověk mění jízdní režim. Na výběr jsou režimy ECO, Comfort a Dynamic. Motor disponuje výkonem 235 koní, což je pro pohodlnou jízdu odpovídající image vozu tak akorát. Navíc moc nežere.
Dokazuje to průměrná spotřeba za test těsně pod osm litrů. Tím spíš, že Volvo V90 D5 AWD má v základu spoustu jízdních asistentů, které skvěle fungují. Například adaptivní tempomat patří k tomu nejlepšímu, co dnes v autech dostat.
Reaguje logicky, pokud to není potřeba, nebrzdí zbytečně horlivě, jako v případě mnoha konkurentů. Velký kombík od Volva dělá tradici švédské značky dobré jméno. V jeho DNA se mísí bezpečí s luxusem a výrazným stylem.
Základní technické údaje Volvo V90 D5 AWD
Motor: řadový vznětový čtyřválec se dvěma turbodmychadly
Objem: 1969 cm3
Výkon: 173 kW (235 k) při 4000 ot./min
Točivý moment: 480 Nm při 1750 – 2250 ot/min
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 5,7/4,5/4,9
Provozní hmotnost: 1835 kg
Celková hmotnost: 2400 kg
Rozměry: 4936 x 2019 x 1475 mm
Rozvor: 2941 mm