Lada Niva 2329 Pickup AMC Sandy Speciál – Stará offroadová škola

Unikátní pick-up z dílen ruského úpravce Super-Avto na základě vozu Lada Niva. Tovární speciál s maskovacím nástřikem je nabušený offroadovou výbavou už ve standardu. Ovšem za vysokou cenu. Co je na něm tak unikátního?

Pětidveřový základ

Pokud má něco fungovat, musí to mít osvědčený základ. Z dílen ruské společnosti JSC Super-Avto Holding pochází karosované pick-upy s kódovým označením 2329. Ty vznikají přestavbou z pětidveřového modelu Lady 4×4 2131. Jednu dobu to bylo s pick-upy nahnuté.

Společnost neměla dost peněz a pomalu krachovala. Pomocnou ruku podal AvtoVAZ, jeden z největších ruských výrobců aut. S obnoveným finančním tokem začaly vznikat i různé tovární speciály. Super-Avto rozšířilo barevnou paletu a nové možnosti doplňkové výbavy.

Terénní výbava ve standardu

Tovární speciál s kamuflážním nástřikem Sandy má slušný terénní potenciál. Zesílené zavěšení vybavili mechanici sadou pro zvýšení světlé výšky. Zadní tuhá náprava je doplněna samosvorným diferenciálem. Příplatkově lze mít samosvor i vpředu. Standardní ocelové disky nahradila 15“ litá kola. Obutí v podobě M/T pneumatik pomáhá především v terénu.

Hrubý vzorek překvapil na silnici poměrně nízkým hlukem. Na morku a sněhu ale pneumatiky kloužou. Kvůli rozměrům 235/75 R15 musí být blatníky opatřeny plastovými nástavci. Na bocích karoserie lze najít také ochranné prahové rámy. Motor a převodovku chrání zespoda masivní plech. Původní hliníkové nárazníky výrobce vyměnil za kovové pevnostní.

Přední má v sobě navíc integrovaný naviják. Na zadním nosiči je upevněno plnohodnotné náhradní kolo. Pod kapotou se schovává ještě dojezdová rezerva. Do základní výbavy továrního speciálu přidali konstruktéři zvýšené sání a expediční zahrádku s přídavnými LED světly. Korba pick-upu 2329 je chráněná kovovým rámem. Standardně je v této verzi také tažné zařízení.

Interiér staré školy

Prostý čtyřmístný interiér staromódní konstrukce nabídne funkční výbavu. Málokdo by tady čekal klimatizaci, elektricky ovládaná okna i zrcátka nebo vyhřívaná sedadla. Ačkoli se kvalita zpracování plastů zlepšila, stále se uvnitř ozývá různé vrzání a praskání. Řidič i spolujezdec budou mít dost místa. Cestující vzadu se musí hodně uskromnit. Především kvůli minimálnímu prostoru pro nohy. Ačkoli importér prezentuje auto jako dvojkabinu, má jen dvoje dveře.

Čistá mechanika

Pod kapotou pracuje přepracovaná osmiventilová benzínová sedmnáctistovka, spojená s pětirychlostním manuálem. Vedle řadicí páky hlavní převodovky jsou další dvě páky. Ty slouží k uzavření mezinápravového diferenciálu a připojení redukce. S výkonem 61 kW to na cestě není žádné terno. Tenhle speciál se cítí nejlépe mimo silnice.

„Offroadění“ s Nivou se nese na vlnách různých pazvuků. Ty ale vozu člověk odpustí díky jeho výborné průchodnosti terénem. Šroubovitý zadní samosvor má sice pomalejší nástup, ale svoji práci odvede na jedničku. Díky kompaktním rozměrům se s autem dobře manipuluje i v lese. V blátě jsou neocenitelnými pomocníky M/T pneumatiky.

Cena pro nadšence

Na dnešní dobu Lada Niva 2329 technologicky zaostává. Pro někoho je ale jednoduchá konstrukce, odolnost a minimum elektroniky výhodou. Rusové se prostě stále drží osvědčených „teréňáků“. Nicméně cena tohoto továrního speciálu zhruba 650 000 Kč včetně daně už je spíš jen pro skalní fanoušky Lady.