Test Opel Mokka X – SUV s filozofií Jin a jang

Některé malé Crossovery jako by byly navrženy tak, že byl přifouknut klasický hatchback a vzniklo malé SUV. Tímto dojmem působí také Opel Mokka X s přeplňovaným dieselovým motorem 1.6 litru. Je to klasická městská nákupní taška na kolech nebo zvládne víc?

Designové protiklady

Design auta působí moderním dojmem a v Mokka X nezapře německý cit pro atraktivní vzhled. První housle tu hrají přední adaptivní LED světla s denními světly ve tvaru L, která dodávají ten správný šmrnc. Výrazný metalický modrý kabát v záplavě okolních bílých a šedých barev auto rozhodně zvýrazní.

Oproti tomu zadní část, byť jsou i tady LED světla, už tak povedená není. Někdo může postrádat ostré ladění jako vepředu, ačkoli zadní spoiler dokázal zadní tuctovost alespoň trochu rozbít. Důmyslné překvapení se ukrývá v nárazníku, po odjištění páčky v zavazadlovém prostoru vyjede integrovaný nosič na jízdní kola.

Špičková sedadla

Jestli se něco uvnitř opravdu povedlo, jsou to přední sedadla s výsuvnou kolenní podporou. Ta mají dokonce zdravotní certifikát, což lze při používání rychle poznat. Napůl elektrické nastavení do přirozené polohy navodí prakticky ihned komfortní pocit, který vydrží několik set kilometrů.

Řidičovo sedadlo navíc dostalo od výrobce pohodlnou loketní opěrku. Stejně jako u karoserie, kde bylo vpředu přidáno, vzadu bylo ubráno. Zadní opěrky hlavy není možné aretovat dostatečně vysoko a bezpečnostní pásy nejsou stavitelné.

Třem dospělým lidem v druhé řadě trošku ztrpčuje život stísněný prostor. Sezení vzadu je prostě vhodné maximálně pro dva dospělé nebo tři děti. Pasažéři vzadu se musí obejít bez výdechů ventilace. Ačkoli zavazadlový prostor s objemem 356 nepůsobí na první pohled prostorně, s trochou logického skládání pojme všechna zavazadla a ještě zbyde místo.

Problémy s navigací

Řidičovým rukám přijde vhod vyhřívaný volant, ačkoli je vzhledově zastaralý. Instalovanými ovládacími prvky jde obsáhnout většina základních funkcí auta. Spodní odklápěcí přihrádka ukrývá 12 V zásuvku a slot pro připojení USB. Ten je sice šikovně skrytý, ale připojit flash disk chce pevnou ruku a trochu času navíc.

Středovému panelu dominuje dotyková obrazovka, na kterou se přenáší obraz ze zadní parkovací kamery s rozsahem 180 stupňů. Poskytnutý široký záběr má slabinu při couvání v noci. Bez přísvitu z brzdových světel nebo jiného okolního zdroje světla na ní není téměř nic vidět. Zklamáním je také navigační systém, jehož mapové podklady nejsou dostatečně aktuální.

Mokka disponuje přeplňovaným turbodieselem 1.6 litru, 100 kW, tedy 136 k. Šestirychlostní automat je hladce sladěný s motorem. K pohodlnému cestování přispívá kromě tichého chodu motoru také celkové odhlučnění, které účinně pohlcuje i poryvy obtékajícího vzduchu při vyšších rychlostech. I když se audio systém nehonosí žádným prémiovým emblémem, poskytuje čistý zvukový zážitek.

Neposlušné technologie

Řidiče může trochu potrápit světelný senzor, který za šera aktivuje hlavní světlomety. Automaticky při tom dojde ke ztmavení hlavní obrazovky. Tato operace nastává například při vjezdu do tunelu, na jehož konci by auto mělo znovu aktivovat denní světla.

Mokka si ale v tomto případě žije svůj život a na vrácení k LED dennímu svícení potřebuje mnohdy půl hodiny. Součásti výbavy je i systém hlídání jízdy v pruzích, který v praxi funguje zhruba na 60 %. Ačkoli kontrolka hlásí načtení pruhů, při jejich fyzickém opuštění bez blinkru je systém občas klidný a nereaguje.

Manuální řazení spíš pro efekt

Kvůli umístění A sloupků si musí řidič dávat větší pozor při nájezdech. Z vozidla je totiž horší výhled do stran zatáček. Mokka X, i když vypadá dynamicky, není na sportování za volantem. Už jen tím, že v její výbavě není sportovní mód. Rychlé manuální řazení převodů tlačítky na hlavici řadicí páky je sci-fi.

Software automatu reaguje na rychlé změny pomalu, takže při častém střídání akcelerace a brzdění nestíhá. Navíc každá ruční změna má za následek citelné cuknutí v převodovce. Naopak automatický mód je hladký a celkem svižný.

Auto dvou tváří

Ani ve vyšší nadmořské výšce nedochází autu dech. Čtyřválcový diesel přede jako kotě a neztrácí dynamiku. Trefit pak apex na vysokohorské silnici s dostatečnou rychlostí vykouzlí úsměv každému řidiči, zvlášť je-li auto plně obsazeno. Nad očekávání je konečná spotřeba ustálená na 6 l / 100 km, v plném obsazení.

Opel Mokka X není jen nákupní taška do města, ale plnohodnotné malé SUV vhodné i pro delší cestování. Slušná spotřeba, potřebná dynamika i v plném zatížení, komfort a moderní design jsou hlavními trumfy Mokky X. Škoda, že celkově dobrý dojem kazí drobné nedokonalosti a technologické nedorazy.

Základní technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec

Objem: 1 598 ccm

Výkon: 100 kW (136 k) při 3 500 – 4 000 1/min

Točivý moment: 320 Nm při 2 000 – 2 250 1/min

Rychlost: 188 km/h

Zrychlení: 0 – 100 km/h: 10,9 vteřin

Spotřeba: (město/mimo město/kombinovaná): 5.9 / 4.3 / 4.9

Provozní hmotnost: 1 462 kg

Užitečné zatížení: 320 kg

Rozměry: 4 275 x 1 781 x 1 658 mm

Rozvor: 2555 mm

Objem zavazadlového prostoru: 356 / 1 372 l