První dojmy z crossoveru Kia Stonic: Stylem SUV, jízdně hatchback

Korejská automobilka ho už dopředu pasovala na svou budoucí evropskou jedničku. Má se stát jejím nejprodávanějším modelem, protože se sveze na vlně SUV šílenství. I když Stonic je spíš příjemným hbitým hatchbackem s líbivým vnějším designem než malým SUV. Co toto korejské vozidlo nabízí?

Okolí menšího berlínského letiště Tegel rozsvítila probarvená kolona modelů Stonic v různých provedeních. Právě tady začíná první seznámí s autem, na které Korejci sází v Evropě jackpot. Vyvinuto bylo právě pro starý kontinent, ale vyrábí se v korejském závodě Sohari, kde automobilka montuje i malý model Rio. Devadesát procent produkce se bude plavit do Evropy, zbytek je určen pro domácí trh. Dodání vozu do Česka bude od objednání trvat 4-5 měsíců.

Přeplňovaný litrový tříválec

Zájemce z nabízených motorových variant určitě nejvíc zaujme tříválcový litrový „benzín“ T-GDI s turbem o výkonu 88 kilowatů tedy 120 koní. Na českém trhu je se startem prodeje tohoto vozu k dispozici jedenáct barevných kombinací karoserie a střechy.

Řidiči se díky vnitřní prostorností a jízdním vlastnostem budou cítit jako v malém hatchbacu s nízkým těžištěm. Tedy rozhodně jinak než jako v malém SUV typu Opel Mokka X, který na rozdíl od Stonicu lze mít i ve verzi 4×4.

Co znamená 14 centimetrů

Zajímavé je, že rozdíl v rozměrech těchto aut je jak do výšky, tak i na délku 14 centimetrů. Zatímco na délku to není na prostornosti interiéru nijak znát, na výšce to poznat okamžitě. Při nastupování do Stonicu padá člověk víc do sedaček. Přístup do Mokky je tak pohodlnější. Ovšem jízdně je na tom člověk právě díky nižšímu těžišti o dost lépe ve Stonicu. Kia Stonic se vlastně jen tváří jako SUV. Výstižnější je pojmenování stylový městský crossover. A navíc s dobrými brzdami, agilním a příjemně odladěným podvozkem. Výhodou Stonicu je překvapivě nízký posez řidiče, díky němuž vnímá pohyby auta intenzivněji a lépe na ně dokáže reagovat.

Maska jako u elektromobilů

Příď bez klasické mřížky před chladičem autu dodává na originalitě, i když tím připomíná některé elektromobily. Mimochodem s elektrickou ani hybridní verzí se u Stonicu nepočítá. Interiér s výhradně tvrdými plasty působí elegantně a svěže, i tady nechybí zajímavá designérská řešení, která ještě zvýrazní barevné prvky na přání. Průměrná spotřeba je 6,5 litru. Součástí standardní výbavy modelu je i start-stop systém.

Základní cena

Nabídka motorů pro Stonic obsahuje ještě další dvě benzínové pohonné jednotky. Základní 1,25 s výkonem 62 kilowatů a 1,4 74 kW. První z nich je kombinovaná výhradně s manuální pětistupňovou převodovkou, všechny ostatní mají manuální „šestikvalt“.

Diesel 1,6 CRDi s výkonem 81 kilowatů je v porovnání s benzínovým litrovým tříválcem s turbem hlasitější a pro posádku méně příjemný. Benzínový litr zvládne zrychlení na stovku za 10,3 sekundy, diesel potřebuje o sekundu navíc. Jeho největší výhodou je nízká kombinovaná spotřeba 4,2 litru.

Hlavním motorem pro ČR benzínový 1,4

Podle odhadů a zkušeností českého importéra značky Kia bude u nás největší zájem o benzínový motor 1,4. Češi jsou totiž konzervativní a u nových technologií se bojí poruchovosti. A také mají rádi v kufru místo opravné sady rezervní kolo. Proto má česká specifikace vozu na rozdíl od evropské v zavazadelníku dojezdovou rezervu. Prostě boj o zákazníka začíná. Tím spíš, že Volkswagen už brzy na český trh uvede velmi podobné stylové autíčko s prvky SUV nazvané T-Roc.