SUV Made in China

Automobilový průmysl v Číně poslední roky roste geometrickou řadou. Díky širokému trhu zde jdou na odbyt nejen legitimní a mnohdy prémiové stroje, ale také jejich plagiáty. S trochou nadsázky zde lze koupit cokoli od legračních lízátek po kapesní atomovku. V čem ale jezdí čínští obyvatelé, kteří jsou SUV/OffRoad pozitivní?

BAW Zhanqi 2024

Automobilka sídlící v Pekingu je jedním z průkopníků a představitelů typicky čínských vozidel do terénu. Proto také vyrábí několik modelů pro potřeby armády. Nicméně civilní verze Zhangi 2024 právě vychází z nabitých vojenských zkušeností.

Nabízí tudíž benzínový motor 2.0 litru o nevysokém výkonu 102 koní při 4600 1/min a točivém momentu 178 Nm při 3200 1/min. Maximální rychlost nepřesáhne 115 km/h. Převodovka je konstrukčně jednoduchá, pětirychlostní, manuální. Hmotnost tohoto terénního vozu činí 1600 kg, což je na pětimístný offroad relativně málo.

Changan CS95

Teprve 18. 11. 2016 si model CS 95 odbyl svoji premiéru na autosalonu v Kantonu v jižní Číně a rázem se stal vlajkovou lodí lídra čínského automobilového průmyslu. Jeho vývoj trval 6 let a vozidlo nabízí sedm míst k sezení a inteligentní pohon 4×4. Unikátní je i samotný motor 2.0 TGDI, na kterém pracovali vývojáři od BMW, Ford, Land Rover, Jaguar, Rolls-Royce, Bentley a další.

Úctyhodný je také výkon 233 koní a 360 Nm. Největší zajímavostí je režim Super boost, který se aktivuje v případě potřeby okamžitého zrychlení, za podmínek, že má motor pod 2000 1/min. Po jeho aktivaci je okamžitě k dispozici 380 Nm, což řidiče mnohdy tzv. „vytáhne z maléru“.

Chery Tiggo 5

Tento vůz přináší výbavu a technologii srovnatelnou s dnešními evropskými SUV. V jeho výbavě se nachází LED světlomety s denním svícením, 18“ litá kola a zadní nárazník s duálními výfuky. Interiér nabízí kožené čalounění a spoustu elektronických asistentů.

Nezávislé dvojité proměnné časování ventilů atmosférické zážehové motorizace 2.0 disponuje výkonem 102 kW a 182 Nm točivého momentu. Druhou variantou je přeplňovaný benzínový čtyřválec 1,5 s výkonem 112 kW a 205 Nm. Oba motory lze mít jak s pětistupňovým manuálem, tak se sedmistupňovým variátorem CVT. Brodivost vozu je ve standardu 600 mm.

FAW Besturn X80

Samonosná aerodynamická karoserie tohoto designového SUV národní čínské automobilky je známá především typickým X v jeho zadní části. S velkou dávkou technologií přichází s bezklíčkovým vstupem a startem, dvouzónovou automatickou klimatizací, LED světlomety, elektricky nastavitelnými sedadly a moderním interiérem s běžnou výbavou dnešních evropských automobilů.

Podvozek vozidla je kompletně nezávisle zavěšený a blok i hlava benzínových motorů hliníková. X80 pohání přirozeně dýchající dvoulitr se 108 kW a 184 Nm nebo 2,3 litrový agregát se 118 kW a 207 Nm. Převodovky jsou tradičně dvě, a to šestirychlostní manuál či šestirychlostní automat.

Foton Tunland

Foton je elementární částice, která popisuje kvantum elektromagnetické energie nebo také čínský pickup nové generace. Prostý interiér vozidla působí jako z roku 2005, ovšem o to víc má člověk možností při volbě motorů. Toto ryze pracovní vozidlo dává vybrat mezi benzínovými a naftovými pohonnými jednotkami.

Nejvýkonnější zážehový motor je 100 kW čtyřválec o objemu 2,4 litru. Zajímavější je však v Číně vyráběný vznětový agregát Cummins ISF o objemu 2,8 litru, výkonu 120 kW a točivém monetu 360 Nm. Bezpečnost zajišťují airbagy pro řidiče i spolujezdce a některé verze mají v základu dokonce zadní samosvorný diferenciál.

Foday Landfort

Čistokrevné terénní vozidlo Landfort těží především z výhody jeho rámové konstrukce, což ho předurčuje k provozování také mimo silnice. Automobilka jej prezentuje jako univerzální offroad a jako přednost udává také konstrukce podvozku, jež se osvědčil u Fordu, GM a britského Lotusu.

Pohon všech čtyř kol zajišťuje systém BorgWarner. Na vznětové čtyřválcové jednotce 1,9, 100 kW, 300 Nm, spolupracovali němečtí inženýři, proto výrobce udává kombinovanou spotřebu 5 l/100 km. Fanoušci benzínu mohou jezdit s 2.4 Mitsubishi MIVEC 100 kW, 200 Nm. Automobil pojme až sedm pasažérů.

Gonow Aoosed GX5

Automobily značky Gonow se dříve dali koupit i v ČR, měli dvoulitr od Mitsubishi a plastikový odér interiéru. Model GX5 přináší 4WD 1790 kg vážící SUV s maximální rychlostí 160 km/h, světlou výškou 210 mm a samočinnou převodovkou.

Rytmus života mu opět udává v Číně oblíbená benzínová pohonná jednotka Mitsubishi 2.4 litru o výkonu 100 kW a síle 196 Nm. Vozidlo má mechanický samosvorný diferenciál, jehož svornost je ovládaná automaticky, dle jízdních podmínek. Na výběr je devět barev a pohon 2WD či 4WD.

Landwind X9

O automobilce bylo slyšet ve spojitosti s kopírováním modelu Range Rover Evoque. Ovšem kromě plagiátorství má v portfoliu tento výrobce i jednoduchý jednokabinový čtyřmístný 4×2/4×4 pickup X9 přezdívaný „terénní taxík“ se zadními sedadly na korbě.

O jeho pohon se stará dvoulitrový Common Rail turbodiesel s 90 kW a 280 Nm točivého momentu. Nezávislé zavěšení obou náprav, rám a 2330 mm rozvoru mu zajistí oba nájezdové úhly 37 stupňů, a tudíž vysokou průchodnost terénem. Zajímavostí jsou také kotoučové brzdy na obou nápravách a 19“ litá kola s pneumatikami 235/55.

Roewe RX5

Když člověk neví, co s penězi, měl by koupit zkrachovalou britskou automobilku Rover, přejmenovat ji a získat tím veškeré know-how, kromě samotného názvu, který vlastní Ford. Vzhledem k výše vypsanému, se u středně velkého modelu RX5 bavíme o dospělém SUV AWD s komfortní výbavou moderní doby a asistenty pro jízdu na silnici i mimo ni.

Vrcholová motorizace v podobě dvoulitrového turbobenzínu přináší 162 kW a 350 Nm ve spojení s dvouspojkovou automatickou převodovkou. Přední zavěšení je v Evropě známý McPherson a zadní je víceprvkové. Brzdy na obou nápravách jsou kotoučové, přičemž vpředu ještě zvětšené.

BYD Tang

Čínský moderní plug-in hybrid disponuje zrychlením z nuly na 100 km/h pod 5 vteřin a stálým pohonem 4×4. V kooperaci se dvěma elektromotory pod kapotou pracuje benzínový dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikem paliva a dvojitým variabilním časováním ventilů. Oba pohony ve spolupráci se šestirychlostním automatem společně naservírují výkon 559 koní a 870 Nm točivého momentu.

Čistý dojezd na elektrický proud je udáván u nejvyšší verze na 80 km, přičemž spotřeba v kombinovaném provozu by neměla přesáhnout 2 litry/100 km. Vozidlo se každoročně umísťuje mezi 10 nejprodávanějšími hybridy v celé Číně.