SUV mají vlastní pneu

Už jen pár dnů mají řidiči na přezutí na zimní pneu. Pokud tedy nechtějí riskovat, že 1. listopadu bude počasí bez mrazů a sněhu. Ale pozor, pneumatiky pro vozidla SUV se od těch pro drobnější kolegy na silnici značně liší.

Letos na jaře uvedla hannoverská gumárna Continental na trh pneumatiku, která je nejméně šestnáct palců velká. Menší ji nenabízí. Přitom pokud se člověk pořádně rozhlédne po silnicích, většina aut jezdí na podstatně subtilnějších kolech.

Ještě před deseti lety mechanici ráfky nejčastěji halili do čtveřice třináctipalcových plášťů. V Německu ale dohlédli za horizont zastaralého vozového parku v Česku a správně si všimli, že auta rostou a pneumatiky s nimi.

pod-sedm-stupc588c5af-tvrdne-letnc3adm-smc49bs-3989668
Přezutí na zimní kola nařizuje také zákon o silničním provozu.

Pneumatiky rostou

Přestože podle Continentalu zůstává nejoblíbenějším rozměrem pneumatik v Česku stále patnáctka pro Octavii nebo Golf, její prodeje každoročně klesají. Čím dál víc zákazníků prý volí větší auta s vyšší výbavou a šestnácti nebo sedmnáctipalcovými pneumatikami.

Samozřejmě to má souvislost se vzrůstající poptávkou po vozech SUV, kterým velká kola sluší. Francouzský Michelin čísla de facto potvrzuje. Loni představenou letní gumu CrossClimate se zimní homologací pod sedmnáct palců ani nenabízí.

Nejde ale jen o velikost. Pneumatiky mají pro SUV auta obecně nižší rychlostní index, protože při vyšších rychlostech jejich silně hrbolatý vzorek hůře odvádí teplo. Rychlostní index totiž stanovuje maximální hodnotu, kterou daná pneumatika zvládne.

Pozor na hloubku vzorku

Zmíněný hrubší vzorek je mimo cesty vítaným pomocníkem. Dovoluje vozům SUV zakousnout se hlouběji do terénu, než aby klouzaly po jeho povrchu jako běžná auta. Hlubší desén pak logicky účelněji odvádí vodu zpod kola. A to i za vyšších rychlostí.

Přestože podle tři roky staré zprávy poradenské společnosti E&Y pro Evropskou komisi neexistuje žádná prokázaná souvislost mezi počtem nehod a hloubkou desénu, studie ADAC dokázaly, že plochý silniční plášť nezpochybnitelně ovlivňuje vznik aquaplaningu. U pneumatik se vzorkem mělčím, než tři milimetry může vzniknout už v rychlostech kolem 100 kilometrů za hodinu.

Pro těžké SUV guma se silnou bočnicí

Majitelé vozů SUV by pak měli mít na paměti, že čím víc jejich auto váží, tím delší je jeho brzdná dráha. Především pak při teplotách klesajících pod sedm stupňů. Těžší auta pak musejí mít pneumatiky z mnohem tvrdší gumy, protože se mezi nimi a asfaltem zvyšuje tření.

Pneumatiky pro SUV se oproti konvenčním gumám liší také v síle a výšce bočnic. Vyšší bočnice snižují ovladatelnost auta, ale zase je tu možnost většího zatížení. Tlustší bočnice pak závisí na vyšších tlacích, které musí gumy zvládnout. Holt větší auto víc váží a gumárenské společnosti na to musí reagovat.