TÉMA: Stylová SUV bez střechy z poslední dekády

Kdo by nemiloval ten pocit svobody a jízdy pod otevřeným nebem. Většinou jde o výsadu „sporťáků“ nebo „teréňáků“ klasické konstrukce. Pokud někdo v posledním desetiletí zatoužil vlastnit utilitární auto bez střechy, měl omezené možnosti. Jaké byli ty nejzajímavější?

UAZ Patriot

Speciální malou sérii si objednala namibijská vláda. Ruská terénní SUV bez střechy měla premiéru letos v březnu při příležitosti výročních oslav nezávislosti státu. Vojenská přehlídka se konala v hlavním městě Windhoeku a zúčastnil se ji prezident země Hage Geynogob.

Původní pětidveřovou verzi upravili ruští technici na dvoudveřovou konfiguraci. Místo zadních sedadel a kufru sem zastavěli mechanici posezení pro vysoké státníky. Těm usnadní nastupování dozadu hliníkové schody. Posádku v případě převrácení chrání kovový oblouk. Kola a lemy karoserie jsou lakovány na bílo.

Interiér druhého nejvyššího výbavového stupně Privilege vylepšili designéři béžovým a červeným čalouněním. Hlavové opěrky zdobí logo namibijské armády. Honoraci vozí zážehový čtyřválec s výkonem 99 kW, který spolupracuje s pětirychlostním manuálem. Patriot má standardně poháněnou zadní nápravu. Předek se připojuje elektricky.

Nissan Murano Cross Cabriolet

Luxusní SUV od Nissanu vyvolalo veřejné pozdvižení už v roce 2010. Automobilka oznámila příchod prvního crossover kabrioletu. Přestavba ze čtyřdveřové verze na dvoudveřové kabrio nebyla jen o uříznutí střechy. Designéři museli navrhnout delší přední dveře.

Zmizely B sloupky a celý základ konstruktéři vyztužili. Plátěná střecha má vzadu dvě široká okna. Výrobce chtěl zachovat prostornost a rozhled také při jízdě se zataženou střechou. Murano dostalo dva ochranné oblouky a zadní světla inspirovaná modelem 370 Z jako součást standardní výbavy.

SUV se skládací střechou lakoval Nissan šesti unikátními barvami. Kliky dveří zdobila chromová dekorace. Předností kabria byla vysoká světla výška. Uvnitř čekalo na řidiče elektricky nastavitelné sedadlo v osmi směrech, kožené čalounění, pokročilý navigační systém s vlastním harddiskem a audio sestava Bose.

Projížďkou pod otevřeným nebem emoce nekončily. Radost z jízdy poskytl zážehový šestiválcový motor 3,5 litru naladěný na necelých 270 koní. Přenos točivého momentu na všechna čtyři kola zajišťoval spolehlivý variátor CVT. Auto šlo do prodeje v roce 2011.

Mercedes-Benz G650 Maybach Landaulet

Odhalením unikátního G-wagenu ukázal Mercedes-Benz svoje mistrovské dílo. Luxusní Maybach s plátěnou střechou nabídne silný dvanáctiválcový motor, portálové nápravy a podvozkovou technologii 4×42. Jde vlastně o prémiový sedan třídy S, kterého nastrojili inženýři do terénní třídy G.

Výrobce proto sází především na interiérový luxus. Ten zajistí plně nastavitelná odvětrávaná masážní sedadla. Cestující vzadu si mohou užívat vlastní multimediální systém. Všechno je podřízené filosofii bohatého majitele s vlastním řidičem.

Monstrózní motor Mercedes-AMG V12 biturbo vyprodukuje 630 koňských sil a 1000 Nm točivého momentu. Portálové nápravy s 22“ litými ráfky a pneumatikami 325/55 poskytnout světlou výšku až 450 mm. Geländewagen Landaulet má také 100% uzávěrky všech diferenciálů přiřaditelné za jízdy a přídavnou redukční převodovku.

Stejně jako ostatní auta třídy G se i Mercedes-Maybach G650 zrodil na lince továrny Magna Steyr ve Štýrském Hradci. Terénní kabriolet debutoval vloni v Ženevě. Koncern Daimler-Benz nabídl k prodeji pouhých 99 kusů.

Land Rover Range Rover Evoque Cabriolet

Modelovou řadu 2016 automobilky Land Rover rozšířilo kontroverzní SUV Range Rover Evoque Cabriolet. Výrobce ho dnes nabízí ve třech výbavových stupních. Prodejci lákají zákazníky především na možnost personalizace. V České republice se nabízí se čtyřmi volitelnými dvoulitrovými motory.

Jde o tři diesely a jeden benzín. Vrcholové verze čtyřválců SD4 a Si4 nabídnou shodně výkon 240 koní a devítirychlostní automat. Mezi výbavové prvky Evoque patří například litá kola, xenonové světlomety, desetipalcová dotyková obrazovka nebo audiosystém Meridian o výkonu 380 W.

Složení střechy zabere servomotorům osmnáct vteřin. Řidič tehdy může jet maximálně 48 km/h. Potenciální nepraktičnost auta kompenzuje výrobce speciálním otvorem pro lyže vedoucím skrze zadní sedadla. Udržovat stálou rychlost na každém povrchu umožňuje technologie All-Terrain Progress Control.

Jde o takový tempomat do terénu. Jelikož se majitelé nových Range Roverů Evoque mimo silnice moc nehrnou, nástupem varianty Cabriolet si auto upevnilo pozici krásného, i když trochu zbytečného městského pozlátka. Nicméně jde o nejstylovější kabriolet z tohoto seznamu.