TEST: BMW X6M50d – Německá cestovní tradice

Luxusní SUV automobilky BMW dává okatě najevo svoji sílu. Kromě robustnosti obrněného transportéru nabízí také prémiový interiér. Vzadu se chlubí nápisem sportovní divize M, ale pod kapotou pracuje třikrát přeplňovaný diesel. Zdědilo naftové BMW X6M50d závodní geny, nebo jde o městskou slečinku?

Druhá generace SUV mnichovské automobilky neskrývá výkonnostní potenciál. Přídi kralují masivní ledvinky, tolik typické pro BMW. Obří LED světlomety s kulatým denním svícením patří k dalším prvkům vystihujícím současný designový jazyk značky. Bavorský styl se podepisuje decentním zpracováním karosářských komponentů. Žádné divoké tvary jako u Japonců, ale čistá německá tradice.

BMW

Vyjádření síly lze najít i vzadu. Jde především o dvojici koncovek výfuku zapuštěných v nárazníku. Decentní nápis vpravo zase řadí „bavoráka“ do rodiny M Performance. Vysoce posazené lampy auto opticky zvyšují. Při pohledu na široké zadní pneumatiky však správně člověk odhadne jeho přirozené prostření. BMW X6 se cítí nejlépe na hladkém asfaltu.

V interiéru se designéři drželi zajetých kolejí posledních let. Středový panel zůstal tradičně natočený na řidiče. Softwarové rozhraní multimediálního systému má líbivou grafiku. S detailně propracovaným menu nebo nastavením si inženýři vyhráli dosyta. Konvenční analogové ukazatele nahradili digitálním přístrojovým štítem v klasickém stylu.

Vyslovenou radost řidičům udělá sportovní tříramenný volant M. Věnec vklouzne do rukou jako závodník do kombinézy. Jeho velký průměr zajistí přehledné ovládání, především v ostrých zatáčkách. Téměř okamžitě si člověk zamiluje plně nastavitelná luxusní sedadla. Kožené čalounění, výhřev a odvětrávání navodí pohodlí v kteroukoli roční dobu.

Za zmínku stojí i dofukovatelné bočnice, které posádku vpředu spolehlivě podrží. Milovníci kvalitní hudby ocení prostorové ozvučení Bang & Olufsen s výsuvným středopásmovým reproduktorem. Zkosení karoserie ubere cestujícím vzadu místo nad hlavou. Zavazadelník není vysoký, ale díky svojí hloubce nabídne objem 580 litrů.

img_9778-400x267-3778704
BMW X6 zepředu.

Okresní limity

Nejlepší věcí na autě je jednoznačně motor. Třikrát přeplňovaný naftový třílitr má výkon 381 koní a 740 Nm točivého momentu. Už od nastartování se projevuje mocným funěním. Na rozdíl od „benzíňáku“ nenutí tolik šlapat na plyn. Slouží jako mocná výkonnostní rezerva. Při běžné jízdě mu stačí necelých 1500 otáček za minutu.

Nicméně ve sportovním módu se šestiválcový turbodiesel úplně změní. Rudě zbarvená virtuální ručička otáčkoměru nespadne pod dva tisíce otáček a z výfuku se valí hřmění. Osmirychlostní automat rozděluje pohon na všechna čtyři kola. Zrychlení z nuly na sto za 5,2 vteřin posádka prakticky nepocítí.

Uvnitř je člověk tak trochu jako v bublině, protože konstrukce kabiny odfiltruje okolní ruchy a potlačí přetížení při akceleraci. Okresní silnice jsou pro prémiové SUV řady X6 docela výzva. Adaptivní podvozek se zadními měchy se stisknutím tlačítka zpevní. Na rovinkách a širokých silnicích bude BMW X6M dlouze hledat rovnocenného soupeře. Díky silnému motoru je předjíždění otázkou chvilky.

Limity auta přijdou až na úzkých, rozbitých silnicích. Zavěšení sice absorbuje nerovnosti a minimalizuje poskakování, jenže vyšší těžiště a šířka skoro 2,2 metru si vyberou svoji daň. BMW nabídne i jízdní profil Sport+. Tehdy počítače vypnou elektronickou stabilizaci a nad trakcí bdí pouze ABS. Dávkování plného výkonu u silného auta vyžaduje všeobecně rozvahu a určitý řidičský um.

img_9832-400x267-3221343
Zavazadlový prostor BMW X6.

Polykač kilometrů

Zkosený tvar karoserie modelu X6 už dnes nevyvolává takové pozdvižení jako před lety. V podstatě jde o nenápadné auto. Střecha se sváží i vpředu. Když na světelnou křižovatku dorazí člověk první, většinou neuvidí na vysoké semafory. Při řízení přijde vhod přehledný head-up displej, který zobrazuje aktuální rychlost i navigační pokyny.

BMW X6M50d patří do rodiny M Performance. Spoustě lidí se nelíbí spojení vznětového motoru se sportovní divizí mnichovské automobilky. SUV však kypí designovou dynamikou a stádem skoro čtyř set koní zabalených v dieselovém šestiválci se třemi turby. Velký „bavorák“ vypadá dobře, jezdí rychle a průměrně spotřebuje kolem deseti litrů nafty na sto kilometrů.

Řidiči se s ním můžou vydat na okresky a zažít parádní adrenalin v zatáčkách. Až na zmíněné limity. Nicméně cestovní německé SUV patří primárně na dálnice, kde bezpečně polyká stovky kilometrů bez omezení pohodlí posádky.

img_9783-400x267-1124442
BMW X6 zezadu.

Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec

Objem: 2 993 ccm

Výkon: 280 kW (381 k) při 4000-4400 ot./min.

Točivý moment: 740 Nm při 2000-3000 ot./min.

Rychlost: 250 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 5,2 vteřin

Spotřeba v l / 100 km (město/mimo město/kombinovaná): 7,2 / 6,3 / 6,6

Objem palivové nádrže v l: 85

Pohotovostní hmotnost: 2260 kg

Rozměry: 4909 x 1989 (*2170) x 1702 mm / *šířka se zpětnými zrcátky

Rozvor: 2933 mm

Objem zavazadlového prostoru v l: 580 / 1525