Test Škoda Kodiaq 2.0 TSI 4×4 – Velikán z Aljašky
Po Fabii a Superbu je Kodiaq třetím modelem v řadě, který od českých novinářů dostal vinětu pro Auto roku, tentokrát s visačkou 2017. Středně velké SUV pojmenované podle medvěda obývajícího stejnojmenný ostrov u jižního pobřeží Aljašky má gigantický kufr, který je jako stvořený pro každého českého chalupáře. Co dalšího nabízí?
Stačí dobře mířený kop pod zadním nárazníkem a na poměry dnešních servomotorků se poměrně hbitě rozevřou dveře kufru skrývajícího v případě pětimístné varianty 720 litrů zavazadlového prostoru. Vlivem poměrně úzce tvarované karoserie je kufr dost štíhlý, ale při posunutí zadní lavice a všech zbytečných vík a roletky překvapí délkou i hloubkou.
Hurá na chalupu
Zahradníkův sen, hurá na chalupu. Kdo má víc? Audi Q7, Jeep Grand Cherokee, ale ty jsou cenově úplně jinde. Základní benzínová verze Kodiaqu o objemu 1,4 startuje na 694 tisících, rozumnější je však z nabídky zážehových jednotek vybrat rovnou dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 132 kW.
I ten se zprvu ostýchá popohnat všech 180 koní, ale když se dostanou do trysku a sedmistupňový automat DSG začne při kickdownu řadit až v červeném poli kolem 6200 otáček, je to parádní jízda. Na stovce je za rovných osm vteřin.
Samozřejmě, v ten moment si motor řekne o nemístné množství paliva. Kombinovaně se apetit ustálí s lehkou nohou tak na 8,5 až 9 litrech, litr až litr a půl nad papírovými sliby. Pro podobně hřmotná auta se obecně vyplácí spíš naftové motory. Škoda nabízí diesely o výkonech 110 kW a 140 kW.
Nepřehlédnutelný obr
Podvozek se zejména na nezpevněných cestách chová ukázkově. O pohon 4×4 se stará mezinápravová spojka Haldex 5. generace. Určitě je lepší vybrat adaptivní variantu DCC. Na městském asfaltu může mít člověk pocit, že je podvozek trochu roztěkaný. Vnitřek auta je nebývale prostorný.
Již zmíněný kufr mamutí škodovky, konkrétně objem 2065 litrů zavazadlového prostoru v pětimístném autě při sklopení zadních sedaček. V tom je Kodiaq rekordmanem, skutečný obr. Takže nejenom, že bez problémů odveze celý víkendový nákup, ale stihne ještě po cestě domů upoutat pozornost na každé autobusové zastávce nebo semaforu.
Základní technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový s přímým vstřikováním paliva
Objem: 1984 cm3
Výkon: 132 kW (180 k) při 3900–6000 ot./min
Točivý moment: 320 Nm při 1400–3940 ot./min
Max. rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0 na 100 km/h: 8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 9,1 / 6,4 / 7,4
Pohotovostní hmotnost: 1695 kg
Rozměry: 4697 x 1882 x 1676 mm
Rozvor: 2791 mm
Objem zavazadlového prostoru: 720 l / 2065 l