Test SUV Lada XRAY AMC – Láďa Rentgen s Dacia geny
Vývoj jde kupředu napříč všemi zeměmi. Největší domácí automobilka ruské federace AvtoVAZ není výjimkou. Výrobce legendárních vozidel LADA totiž částečně spadá pod alianci Renault-Nissan, tudíž licenčně vyrábí i některé modely značky DACIA. Jak se chová první generace ruského robotického automatu? Na jaké platformě je XRAY postaven a proč se nevyrábí s pohonem 4×4?
Auto vypadá na první pohled jako po nehodě. Tento dojem vytváří stranové prolisy do tvaru X odkazující na pojmenování automobilu a současný módní trend v AvtoVAZu. X lze najít taky na přídi vozidla s halogenovými světlomety s LED denním svícením. Kompaktní SUV stvořili vývojáři primárně pro jízdu ve městě.
SUV Lada XRAY AMC
Světlá výška 195 mm umožňuje zdolat i horší polní cestu. Vnější části karoserie jsou oboustranně pozinkovány a podvozek s dutinami ošetřeny antikorozním nástřikem. Takto důkladná ochrana proti rzi je u ruského auta doslova raritou. Celé kouzlo předního nezávislého zavěšení MacPherson a zadního polo-nezávislého zavěšení se skrývá v jeho platformě.
Dárcovským základem se stala Dacia Sandero, sesterský model lze najít ve variantně Stepway. Z tohoto důvodu se XRAY nevyrábí s očekávaným pohonem 4×4. Kromě karosářských dílů, motorů, převodovky a některých prvků výbavy se XRAY od Sandera ničím neliší. Ruský rentgen má ale v rukávu pár originalit.
Vrcholem ruská osmnáctistovka
První z nich je nesilnější motor v nabídce, který pochází z domácí výroby. Šestnáctiventilová benzínová osmnáctistovka nabídne výkon 90 kilowatů, zatímco základní agregát 1.6 16 V má výkon 78 kW. Je to jen o tři kilowaty nižší výkon, než měla Škoda Octavia s benzínovým motorem 1,6 před sedmnácti lety. Z pohledu moderních motorů tedy rozhodně nejde o nijak ohromující parametry.
Nafta je v Rusku takřka podřadným palivem, proto dieselový motor v tomto ruském SUV není. Svoji premiéru si v Ladě XRAY odbyla i pětirychlostní robotická převodovka první generace. S evropským ekvivalentem ji nelze srovnat, přeřazení trvá velice dlouho a je doplněné citelným poklesem výkonu, byť robot vždy řadí s meziplynem.
Po ujetí několika kilometrů se převodovka zahřeje a změna rychlostních stupňů probíhá o trochu rychleji. Volit jednotlivé kvalty jde i manuálně, tehdy je řazení nejrychlejší. Další problém tkví v neschopnosti robota včas zařadit vyšší rychlostní stupeň bezprostředně po náhle akceleraci.
Motor se tak zbytečně dlouho vytáčí do vysokých otáček. Páka ovládání robota nemá režim P, vozidlo blokuje jen ruční brzda. Dlouhodobá jízda závodnickým stylem převodovce taky nesvědčí, protože se rychle přehřeje a spadne do nouzového režimu.
Jako z výprodeje
Co bylo možné vyrobit z plastu, je tady plastové. Interiér se věrně zrcadlí se svou předlohou značky Dacia, proto v nejvyšších výbavách lze najít parkovací kameru, automatickou klimatizaci nebo navigaci. XRAY se pyšní originálním čalouněním sedadel, které má podtrhnout zmíněný X-faktor.
Funkční výbava čítající autorádio s USB/Bluetooth, klimatizaci i přední vyhřívaná sedadla příjemně překvapí, na druhou stranu některá tlačítka a plasty působí trochu výprodejově. Nesmyslným krokem je dosud neobsazená levá část volantu. Ani v nejvyšší výbavě tam není ovládání multimédií, takže nezbývá nic jiného než všechno kromě hlasitosti nastavovat na rádiu samotném.
Když tři válce nestačí
Na výrobek ruského automobilového průmyslu, byť s velkým přispěním západních technologií, se XRAY vytasil nevídanou výbavou a technologiemi. Kromě toho jsou díly dobře spasované a kvalita lakování odpovídá evropským normám. Taky design je na ruské auto nezvykle svěží.
Všechny tyto aspekty určitě potěší mnohé obyvatele Ruska. Z hlediska našich měřítek jde o, mírně řečeno, podprůměrné SUV, se zastaralými motory. Motorové konzervativce ale asi potěší, že Ladu XRAY pohánějí čtyřválce, a ne maloobjemové přeplňované tříválce.
Základní technické údaje
Motor: zážehový atmosférický čtyřválec
Objem: 1774 cm3
Výkon: 90 kW (122 k) při 6050 1/min
Točivý moment: 170 Nm při 3700 1/min
Rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 8.6 / 5.8 / 6.8
Provozní hmotnost: 1275 kg
Nosnost: 375 kg
Rozměry: 4165 x 1764 x 1570 mm
Rozvor: 2592 mm
Objem zavazadlového prostoru: 361 l / 1207 l