UAZ 2206 AMC SG – recenze a test
Redaktoři vyzkoušeli speciální terénní minibus postavený na základě Buchanky. Nad jeho výbavou by zaplesal nejeden terénní nadšenec, ovšem některé komfortní prvky by tady člověk vážně nečekal. Toto je unikátní UAZ pro severočeské dobrovolné hasiče.
V Buchance jel náš redaktor nesčetněkrát, ale tohle je vážně unikát. V Evropě neexistuje žádný podobně koncipovaný speciál. Jako základ posloužil tradiční devítimístný minibus UAZ 2206 s rámovou karoserií. Ten nechal importér zvenčí nalakovat na červeno. Každý „offroadista“ by při pohledu na výbavu zaplesal. Pevnostní nárazníky, naviják, šnorchl, zahrádka, žebřík, uzávěrky a pořádné terénní drapáky. To dělá offroad offroadem.
Cirkus Humberto
Uvnitř to je ještě zajímavější. Jindy strohá palubní deska tady vypadá jako po cirkusáckém tuningu. Jelikož jde o hasičský speciál, úpravce sem umístil veškeré vybavení. Kromě přídavného otáčkoměru a rádia tady lze najít vysílačky, ovladač majáků i vzduchového kompresoru, spínač nezávislého topení a prostorového osvětlení. Klasické středové zrcátko nahradilo větší s LCD displejem. Ten přenáší obraz ze zadní parkovací kamery.
U Buchanky jsou řidiči zvyklí na tradiční řadicí páku, která vede přímo z převodovky. V rámci redukce hluku sem mechanici nainstalovali nový systém táhel. Pohled dozadu odhalí kompletní hliníkové obložení, odnímatelná sedadla a stropní úchyty pro nosítka. Ty sem dají hasiči hned dvoje.
Jako v posilovně
Všechna ta přidaná výbava se podepsala na hmotnosti. Auto váží přes dvě tuny, nicméně na brzdách to není nikterak znát. Rozjet se s tímhle UAZem chce chvíli cviku. I přes úpravu řazení tam musí člověk jedničku tak nějak narvat. Vyřadit do neutrálu také vyžaduje pozornost. Největší boj je zařadit zpátečku. Než se celý mechanismus rozhýbe, bolí z toho člověka pravačka. Nemluvě o spojce, která zabírá až příliš nahoře.
Kličkovaná
Když už se člověk rozjede, čeká na něj překvapení v podobě omezovače otáček. Motor byl na jedničku prakticky hned na svém maximu. Konstrukce auta stále odpovídá terénnímu nasazení. Jízda na nezajetých tuhých nápravách se rovná plavání po asfaltu. V AMC nahradili sériová zrcátka za menší vyhřívaná, není v tom pravém moc vidět.
Řešení po Rusku
Humpolácké zpracování má i výhody. Většina komponentů je dobře přístupná. Trochu zvláštně Uljanovští dělníci umístili nádobku na spojkovou kapalinu. Tu lze najít v „kapse“ nad volantem. Kapalina do ostřikovačů se dolévá po demontáži zespod palubní desky u spolujezdce. Hasičský UAZ dostal také vyhřívané čelní sklo i boční markýzu.
Dělnická rarita
Pod víkem uprostřed tluče samotné srdce „bochníčku“. Motor s objemem 2,7 litru vyprodukuje necelých stotřináct koní. Kardanové tyče pohání přední a zadní nápravu skrze pětirychlostní manuální převodovku. Jako každý správný offroad má Buchanka redukci.
Ač se to zdá být neuvěřitelné, tahle verze UAZu je vybavena systémem ABS. Devět míst k sezení, prostor pro dvoje nosítka, pravá offroadová krev, primitivní konstrukce, spousta výbavy a cena kolem milionu a půl. Podle slov samotných hasičů žádný takový offroadový minibus není.
Zpátky do padesátých let
Ačkoli jde o nové auto, jeho konstrukce pochází z konce padesátých let. To s sebou nese řadu nevýhod. Hluk a vibrace jsou všudypřítomné. Na druhou stranu si mohou zruční požárníci během chvíle auto předělat na dvoumístnou dodávku nebo terénní sanitku.
Základní technické údaje
UAZ 2206 AMC SG požárnický
Motor: zážehový řadový čtyřválec
Objem: 2693 cm3
Výkon: 82,5kW při 4250 ot./min.
Točivý moment: 198 Nm při 2500 ot./min.
Rychlost: 120 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: neudává se
Spotřeba v l (město/mimo město/kombinovaná): 17,4 / 9,3 / 12,3
Provozní hmotnost: 2250 kg
Rozměry: 4 693 × 2 100 × 2 064 mm
Rozvor: 2300 mm
Rozměry nákladového prostoru: 200 × 1 680 mm