Unikátní elektrická Toyota RAV4

Cesta za vysněným autem může být krkolomná. Ráno jste na Floridě a druhý odpoledne podepisujete kupní smlouvu na druhé straně Ameriky. Svůj příběh nám odhalil Michal Fejfar z Prahy, majitel raritního elektrického SUV Toyota RAV4 EV.

Z Kalifornie až do Čech

Elektromobil podnikatele pana Fejfara má za sebou dlouhou cestu do České Republiky. „Byl jsem na Floridě a zavolal mi kamarád z Toronta, že viděl u dealera Toyoty v Kalifornii elektrickou RAVku,“ začíná svoje vyprávění pan Fejfar.

„Inzerát na auto byl v benzínové kategorii, proto jsem poprosil známého, aby tam zavolal a ověřil to. Prodejce mu potvrdil, že to je skutečně elektromobil.“ Michal Fejfar si ještě ten večer koupil letenku a vydal se pro svoje vysněné SUV. Následující den odpoledne podepsal kupní smlouvu a vrátil se zpátky na Floridu. „Takovou náhodu, navíc bez znalosti jazyka, by asi tipnul málokdo.“

Počáteční nadšení zkazila čerstvému majiteli elektrické Toyoty přepravní společnost. „Díky podvodné firmě Metalforce auto málem neodjelo, pozor na ni,“ varuje pan Fejfar. „RAVku mi nakonec dovezla nizozemská firma.“

Sedm litrů za sezónu

Auto bylo vyrobené v roce 2000. Dojezd na jedno nabití se pohybuje kolem 200 km. Baterie Ni-Mh mají kapacitu 32 kWh. Topení a klimatizaci zajišťuje tepelné čerpadlo. „Do auta jsem si kvůli pohodlí nechal namontovat nezávislé horkovzdušné topení. Za sezónu protopím asi sedm litrů nafty,“ vysvětluje Fejfar.

Majitel používá elektromobil na denní ježdění, především po městě. Na přístrojové desce ukazuje mechanické počítadlo ujetou vzdálenost přes 43 000 mil (68 800 km). Pan Fejfar najel s autem zhruba 10 000 km. V kufru Toyoty vidíme podivnou krabici a ptáme se na ni majitele.

Rošáda s nabíječkami

„Tohle je nabíječka, která funguje na principu magnetické indukce. Cívka v plastové rukojeti se zasune mezi další dvě cívky v autě. Převod energie tady probíhá podobně jako v transformátoru. Auto má v sobě usměrňovač a komunikační port, samotná nabíječka je jako wallbox,“ vysvětluje Fejfar.

Na podobném principu fungují dnešní nabíječky na mobil. „Tahle technologie byla v autě už v roce 2000,“ upozorňuje majitel. Zároveň však podotýká, že je celá soustava těžká a nepraktická na převoz.

„Do RAVky jsem si nechal zastavět vodou chlazenou palubní nabíječku na 230 V. Má sice menší výkon, ale váží pětinu té původní. Dokonce si tady můžu nastavit odběr ze sítě ve třech režimech.“

Elektrická rarita

Toyota vyrobila zhruba 800 kusů elektrických RAV4. Absolutní většina byla pouze pronajatá kalifornským řidičům. „Když petrolejářský gigant skoupil a zlikvidoval většinu projektů elektromobility, zbylo jen pár desítek těchto Toyot. Doporučuji vám shlédnout dokument Kdo zabil elektromobil?,“ vypráví pan Fejfar.

Do soukromých rukou se tak dostalo jen pár kusů RAV4 EV. Jednu z nich měl i Tom Hanks a Ferrell Will. „V povědomí elektromobilové veřejnosti se traduje, že je tento kousek v podstatě nesehnatelný. Je zajímavé, že skoro dvacet let po tom, co byla taková auta vymyšlena a vyrobena, se vyvíjí také spousta nesmyslů, které pořádně nefungují a stojí jako půl Karlštejna,“ dodává s nadsázkou Michal Fejfar.