UAZ 3163 Patriot AMC 2017 – Ruská autorevoluce
Poprvé se objevil kolem konce roku 2016. Ačkoli karoserie zůstala téměř nezměněná, uvnitř se udála doslova revoluce. Co tedy model 2017 přinesl nového? Jaké jsou výhody a nevýhody UAZu 3163? A co základní technické údaje?
Konec dvou palivových nádrží
Uzavřená celokovová karoserie je tradičně usazena na ocelovém žebřinovém rámu, ovšem oproti předchozím modelům značně vylepšená. Konstruktéři navrhli její ukotvení tak, aby minimalizovali riziko oddělení od rámu v případě nehody.
Redukci hluku a další porci bezpečnosti výrobce garantuje přidanými tlumícími prvky a výztuhami. Celková výška 2,07 metru nabídne vysoké sezení, široký rozhled a určitou dávku respektu okolí. Systém dvou palivových nádrží používaný v Patriotech od roku 2005 je definitivně pryč.
Tuhý podvozek
Zavěšení naopak zůstalo takřka stejné, pod autem se nachází dvě tuhé nápravy SPICER, přední odpružení na vinutých pružinách a vzadu klasická listová péra. V nejvyšším výbavovém stupni „Style“ přijede vůz obutý na 18“ litých discích SAHARA s pneumatikami 245/60 R18. Ochranu proti korozi by měl obstarat tovární nástřik, který ale nedostačuje, proto téměř každý prodaný vůz v EU má aplikovanou dodatečnou ochranu.
Offroad s duší SUV
Interiér auta byl navrhován ve spolupráci s Američany a komponenty dodali Korejci. Uvnitř se tento fakt příjemně podepsal na měkčených plastech a ergonomických ovladačích. Na ruský výrobek „hýří“ Patriot komfortní výbavou čítající kupříkladu dva AIRBAGy, digitální klimatizaci, vyhřívaný volant a multimediální systém.
Navigace má české rozhraní a rychlý příjem satelitů, využívá totiž technologii GPS + GLONASS. Samotné multimediální centrum řízené sběrnicí CAN-BUS nepatří k nejrychlejším. Z hlediska prostornosti není Patriotu co vytknout, dalo by se v něm pomalu i tančit. Do zavazadlového prostoru lze bez obtíží velká kola s pneumatikami a ještě zbyde místo.
Benzínový koráb
První kilometry s nezajetým autem na tuhých nápravách se nesou v duchu plavání na silnici, zhruba po 2500 km se vytvoří provozní vůle a jízdní vlastnosti se zlepší. Pod kapotou lze najít jedinou možnou motorizaci, a to inovovaný zážehový čtyřválec 2,7 litru s výkonem 99 kW.
Protože Patriot váží skoro 2000 kg, silniční stíhač z něj nikdy nebude. Optimální cestovní rychlost je kolem 120 km/h. Příplatkově se také nabízí zlepšení výkonu na 110 kW. Průměrná spotřeba se pohybuje kolem 13 l / 100 km, což někteří uživatelé kompenzují instalací pohonu na LPG.
Elektronika v akci
Rusy dlouho očekávaná inovace dorazila také sem, BOSCH ESP s několika režimy pomáhá při jízdě na silnici i v terénu. Pokud to člověk přežene v zatáčce, pocítí hrubý zásah elektroniky, která sníží přenášený točivý moment.
Připojení přední nápravy a redukce v modelech 3163 zajišťuje už několik let otočný přepínač před loketní opěrkou. Rusové jsou konstrukčními novinkami pravděpodobně nadšení, ale oproti Evropě se člověk vrátí o 15 let zpět.
Do budoucna s naftou i automatem
Cílem výrobce je nabídnout tuzemskému trhu SUV na terénním podvozku za cenu běžného sedanu. V Evropě si UAZ Patriot asi najde své místo u firem operujících v terénu nebo potěší srdce skalního fanouška UAZu. Běžně se u něj projevuje občasné vrzání, vibrování a další neduhy.
Ani karosářské zpracování není mnohdy na jedničku. Zkrátka je to auto do terénu nebo pro práci s rodným listem v Ruské federaci, nicméně oproti modelové řadě 2016 mílový skok dopředu. Pětiletá budoucnost slibuje automatickou převodovku, dieselový motor i autonomní asistenční systém ADAS, který zahrnuje čtení dopravních značek, panoramatický parkovací systém i autopilota.
Základní technické údaje:
Motor: zážehový atmosférický čtyřválec
Objem: 2693 cm3
Výkon: 99 kW (135 k) při 4600 1/min
Točivý moment: 217 Nm při 3900 1/min
Rychlost: 130 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: neudává se
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 18,1 / 9,8 / 12,8
Provozní hmotnost: 1988 kg
Nosnost: 662 kg
Rozměry: 4750 x 2110 x 2007 mm
Rozvor: 2760 mm
Objem zavazadlového prostoru: 650 / 2415 l