Automobilové čtyřkolky ve službách zákona

Každá země má ve svém vozovém parku kromě hlídkových vozidel a stíhačů taky auta, která využívá pro jízdu mimo silnice. Tento článek odhaluje čtyřkolky používané napříč kontinenty, honosící se polepy a majáky, mnohdy zasahující v místech, kam lidská noha jen tak nevkročí. Které to jsou?

Španělský URO VAMTAC

Mobilní taktický automobil určený pro armádu designem velmi podobný legendárnímu Humvee využívá i španělská policie. Permanentní čtyřkolky VAMTAC jsou ve službě už od roku 1998. Vyrábí se ve dvou a čtyřdveřové variantě, ale i jako chassis a pickup. Váží 3000 – 3500 kilogramů, jsou dlouhé 4845 mm a široké 2175 mm. Zvládnou až 70% stoupání a 50% boční převis.

Pohonné jednotky, řadové vznětové přeplňované šestiválce dodává firma Steyr Motors ve výkonnostním rozmezí od 166 do 188 koní. Tyto motory kooperují s pětistupňovým automatem. Servisní slabinou je monobloková konstrukce agregátu. Motor je tedy prakticky „neodservisovatelný“ a mění se za nový.

Britské Land Rovery

Už víc než 40 let využívá královská policie ve svých flotilách vozy Land Rover. Potřebu kombinace silničního stíhače a vozidla, které nezapadne na polní cestě při prvním britském dešti, splňoval Land Rover na jedničku.

O tom, že ostrovní vláda má chuť utrácet, svědčí i nedávný nákup modelů Range Rover a Range Rover Sport nasazených pro ochranu královské rodiny. Mimo zmíněných vozů lze najít v policejních barvách taky modely Discovery, Freelander, Evoque, ale i legendárního Defendera.

Polský Pathfinder

Kříženec SUV a terénního vozidla si našel svoje uplatnění na území Polska, kde se stal populárním a pravidelně užívaným automobilem. Označené vozy byly nasazeny jako hlídkové, doprovodné, ale i stíhací. Část z nich byla také ponechána v „civilní“ variantě. Některé modely dostali přední naviják a tažné zařízení využívané například k přepravě policejních lodí.

Pathfindery dodané před necelými deseti lety mají pod kapotou čtyřválec 2,5 dCi, tedy 170 koní přenášených manuální převodovkou. Postupným obměňováním za novější kusy si policisté polepšili na 190 koní v téže motorizaci. Samotnými uživateli je auto hodnoceno celkem pozitivně. Stínem tohoto lesku jsou podle polských zdrojů jen drahé opravy vozidla a nadstandardního vybavení.

Ruský UAZ Hunter

V extrémních podmínkách fungují jen vyladěné speciály nebo jednoduché stroje. Zástupcem druhé skupiny je UAZ Hunter, po boku Buchanky hojně využívaný jako hlídkový, stíhací, ale i eskortní vůz sloužící k přepravě zadržených. Vzhledem k jeho primitivní konstrukci zvládne i nesjízdné cesty, které asfalt znají jen z vyprávění.

Jednoduché benzínové motory o objemu 2.7 litru mají výkon 128 koní a točivý moment 210 Nm, což bohatě stačí pro místní provoz. Samozřejmostí je i mechanické připojení pohonu přední nápravy a redukční převodovky. V celokovové karoserii s koženkovými sedačkami a gumovým interiérem se schovalo plnohodnotné policejní vybavení, včetně nosičů na zbraně.

Japonská Toyota Prado

Čtyřkolky Land Cruiser Prado v Japonsku slouží primárně jako eskortní auta pro vládní představitele a jako vozy ostrahy. Výjimečně šlo potkat Toyotu Prado v klasické verzi s majáky. Označené japonské policejní automobily musí mít neustále zapnutý výstražný systém a slouží především jako prevence.

Jejich výbava zahrnuje mimo jiné sirény, ruční radar, lokátor, který hlásí polohu a stav vozu, palubní kameru, přídavná zrcátka, navigaci, zadní informační panel a úpravu pro dosažitelnou rychlost 180 km/h. Zajímavostí je také tzv. Bug Guard. Jde o vrstvu aplikovanou na čelním skle, chránící auto proti kyber útokům. Nejvyšší verze modelu Prado byla osazena čtyřlitrovým benzínovým šestiválcem o výkonu 276 koní.

Italské IVECO Eurocargo

Terénní obrněná krabice do městské džungle má příznačnou přezdívku „Mamut“. Speciálně upravené vozidlo pro italskou policii těží ze stálého pohonu 4×4, nadstandardní světlé výšky a odolnosti proti agresivním útokům ze stran vzbouřenců. ML100E21 4X4 je navíc vybaveno i celoročními pneumatikami s ochranou proti probodnutí a explozi.

Státní policie ho využívá k řešení krizových situací týkajících se veřejného pořádku. Na rozdíl od policejního Daily disponuje zvláštním šípovitým předním rámem, který umožňuje odstranit i velmi těžké zátarasy. Interiér auta vybaveného automatickou převodovkou má sedm míst k sezení. Do výbavy patří hasicí přístroje, vysílačky a spousta úložných míst a schránek.

Americký Ford Explorer

Když v roce 2011 skončila po 32 letech výroba populárního sedanu Ford Crown Victoria, našla se kupodivu rychle jeho náhrada, která se rázem stala doslova tím nejoblíbenějším. Američtí policisté potřebovali větší prostor a dostatečný výkon vozu. 

Zkoušky Michiganské státní policie ukázaly, že Explorer vybavený 3,5 litrovým šestiválcem EcoBoost byl při zrychlení z 0-100 km/h mnohem svižnější nežli Chevrolet Caprice nebo Dodge Charger. Explorery pro policejní složky jsou z 90 % osazeny právě benzínovým EcoBoostem, stálým pohonem všech kol a mají dostatek místa pro rozličnou výbavu. Nutno dodat, že v USA je Ford Explorer Interceptor SUV používán i jako tajné nebo pancéřové vozidlo.