Lada Niva Bronto 212140 AMC – test, recenze, spotřeba
Spousta automobilových výrobců má i své dvorní úpravce. Daimler-Benz nechává svoje auta vylepšit v AMG, zatímco automobilka AvtoVAZ má rovnou dvě vlastní tuningová studia. Ladu Nivu lze přetvořit na tisíc způsobů. Článek se zaměřuje na model 212140 s terénním paketem „HardCross“.
BRONTO 212140 AMC Lada Niva je terénní vozidlo 4×4 vyráběné v Rusku společností BRONTO Motor Company. Jedná se o těžké víceúčelové vozidlo určené pro širokou škálu použití, včetně vojenského, pátracího a záchranného a terénního průzkumu.
Je poháněno vznětovým motorem Yanmar, má robustní systém odpružení a řadu možností pro zdolávání terénu. Mezi další oblíbené vozy patří Hyundai Santa Fe, která nabízí prostorný interiér a pohodlné jízdní vlastnosti, nebo Subaru XV. Populární je také Škoda Karoq, nebo Renault Captur.
Pozitivní doping Lada 4×4
V dílnách společnosti PSA Vis-Avto to funguje zcela jednoduchým způsobem. Vezmou sériovou Ladu Nivu, přejmenují ji na LYNX, vymění ji loga a pustí se do kompletní přestavby. Základní lakování čítá několik druhů běžných barev, ovšem v nabídce lze najít také kamufláže. Sériové disky putují pryč a nahrazují je 15“ litá kola s obutím v podobě terénních pneumatik Bontyre Stalker 235/75 R15.
Změnu převodových poměrů zajistí instalace samosvorných diferenciálů do obou náprav a k zesílení zadní tuhé nápravy dopomůže speciální výztuha. Celé auto musí trochu vyrůst, doping v podobně 40 mm lift kitu se silnými tlumiči i pružinami dokonale splní svůj účel.
Jelikož kola přesahují, doplní výrobce gumové lemy na blatníky, jejichž kraje předtím uřízne. Bez této úpravy by mohutné pneumatiky dřely o karoserii. Závěrečnou úpravu exteriéru dovrší lepené emblémy úpravce, takže se z Lady 4×4 stane BRONTO 212140.
Lada Niva interiér
Když člověk vstoupí dovnitř, přenese ho Lada 4×4 do minulosti. Zmizely velké obrazovky infotainmentu moderních SUV a nenajdeme ani žádné dotykové tlačítko.
Celá kabina je vyrobena z tvrdého, ale odolného plastu a vše je dobře sešroubováno. K dispozici je několik luxusních prvků, jako je klimatizace, aftermarketové stereo a dokonce vyhřívaná sedadla.
Lada Niva 4×4 má ve standardu klimatizaci, elektricky ovládaná okna i zrcátka a vyhřívaná přední sedadla. Příplatkově lze auto vyšperkovat komfortní výbavou, což dokazuje i námi testovaný model, kterému do „plné palby“ chyběla jen parkovací kamera, senzory a tempomat.
Za zmínku stojí světelná pracovní LED rampa na expedičním nosiči, jejíž svítivost by se dala označit jako instantní denní světlo. Běžné halogenové světlomety jsou oproti výkonným LED mikročipům pouhými světluškami u rybníka. A zapomenout nelze ani na přední pevnostní nárazník s dálkově ovládaným navijákem.
Lada Niva BRONTO 212140 AMC
Při jízdě po silnici si musí řidiči zvyknout na fakt, že pod kapotou pracuje osmiventilový motor 1.7 litru se základním výkonem 61 kW. Prestože volitelná modifikace posílí stádo o 9 kW, musí se smířit s optimální silniční rychlostí kolem 90 km/h. Bronto však patří do terénu, kde využívá krátkého rozvoru a darovaných „genetických“ předností pro zdolání náročných podmínek.
Svými kompaktními rozměry umožní řidiči kličkovat mezi stromy a hrboly. Původní Niva odkázala Brontu uzávěrku mezinápravového diferenciálu a přídavnou redukční převodovku, takže si s ním v součtu užije terénní radovánky také méně zkušený řidič. Myslivci tuhle Nivu doslova milují, protože dojedou v lese tam, kam už velké offroady nemohou.
Lada Niva recenze
Jako každé ruské auto, má i tento Brontosaurus určité nedokonalosti. Konstrukční řešení převodovky způsobuje její neustálé hučení, plasty interiéru mnohdy vržou. Jedná se o účelové auto pro specifickou klientelu s úctyhodnými terénními vlastnostmi a nezaměnitelným retro designem. Elektroniky uvnitř také moc není, pouze systém ABS a řídicí jednotka motoru.
Řízení Nivy je velice pohodlné a příjemné. A to i díky měkkému odpružení a unibody konstrukci. Jízda po otevřené silnici odhaluje nevýrazný výkon 1,7litrového čtyřválcového motoru, který dosahuje výkonu 82 k (61 kW / 83 k).
Lada Niva diesel není dobrou volbou pro rodinné SUV, mimo jiné kvůli malému hodnocení bezpečnosti. Díky své nízké ceně, solidním terénním vlastnostem a neprůstřelné mechanice dává Lada Niva 4×4 překvapivě smysl víc z praktického hlediska.
Mezi další oblíbená auta patří Renault Captur, nebo Škoda Karoq. Obě nabízí skvělý design, příjemný interiér a spolehlivost, stejně jako Lada Niva.
Lada Niva cena, Lada Niva spotřeba
Lada Niva BRONTO může konkurovat jiným malým SUV, jako je Suzuki Jimny. Ceny nejlevnějších vozů se pohybují okolo 300 000 Kč. V závislosti na modelu a výbavě může být cena vyšší. V závislosti na modelu má Niva také průměrnou spotřebu paliva 10,3 l/100 km. Mimo jiné má také vynikající off-roadové schopnosti.
Lada Niva recenze říkají, že je to skvělá volba pro ty, kteří hledají spolehlivé auto. Jeho odolnost a jedinečný vzhled z něj dělají skvělý vůz pro mnoho příležitostí.
Základní technické údaje
Motor: zážehový atmosférický čtyřválec
Objem: 1 690 cm3
Výkon: 61 kW (84 k) při 5 000 1/min
Točivý moment: 129 Nm při 4 000 1/min
Rychlost: 137 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: neudává se
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 11,7 / 7,1 / 8,8
Provozní hmotnost: 1 360 kg
Nosnost: 250 kg
Rozměry: 3 740 x 1 713 x 1 665 mm
Rozvor: 2 200 mm
Objem zavazadlového prostoru: 265 / 585 l