Nový jubilejní UAZ 3151 není pro každého

Uljanovský automobilový závod oslavil pětačtyřicáté narozeniny legendárního modelu UAZ 469. Ten prošel érou modernizace a plastikování, až se nakonec vrátil v původní podobě, ale s novým jménem. Nástupce originálu Hunter rozšířil svoji modelovou řadu o limitovanou edici. Kolik se jich dostane do Evropy a jaká bude cene?

Náročné zkoušky

Všechno začalo pátého prosince roku 1972, kdy z výrobní linky sjely první sériové modely 469. Tehdy zástupci UAZu zřejmě netušili, jakou legendu inženýři Uljanovského závodu stvořili. Následující roky auto sloužilo v armádě, ale odvedlo i tvrdou práci na poli.

Model 469 se může pochlubit několika úspěchy. Například se v rámci expedice podíval na horu Elbrus nebo překonal pohoří Pamír. Nejslavnější cestu absolvovala 469 z Moskvy přes Saharu až do Magadanu. Absolventi povinné vojenské služby si asi legendární sovětský tereňák pamatují i z naší armády.

Do Evropy pouze jeden kus

Limitovaná edice nebude dostupná každému, UAZ jich celkově vyrobí 469, jako odkaz na původní model. Jubilejní série je určena výhradně pro ruský trh, nicméně se evropskému zastoupení podařilo jeden kus k prodeji získat. Už teď se objevila vlna zájmů z různých koutů Evropy, včetně Belgie i Kypru.

Terénní víkendovka

Příprava, koncepce a finální návrh trvaly výrobci téměř rok. Designéři představili skoro sto návrhů, dokonce zvažovali dekorace jako při vojenských ceremoniálech. Na základě reakcí zákazníků a průzkumů nakonec UAZ představil jen decentní úpravy, protože o velká kola a offroadové doplňky prý není u fanoušků i sběratelů zájem.

Ti by raději chtěli zpátky přední odpružení na listových pérech a karburátor. Paradoxně edice Jungle byla vyrobena se zcela opačnou filozofií. UAZ 3151 jubilejní má být stylové víkendové auto nesoucí se v duchu rozumného minimalismu.

Trikolora

Jako první sériově vyráběný UAZ bude 3151 lakovaný třemi barvami. Střechu pokryje bílá barva, a to i z praktických tepelných důvodů. Stačí půl hodiny na přímém slunci a na kovové části sériového Hunteru nelze sáhnout, protože teplota dosahuje úrovně rozpálené pánve. I když klimatizace by byla účinnějším řešením.

Střed lakovaný do černé barvy splyne s odnímatelnými okenními rámy. Zbytek karoserie zdobí světle zelená barva, unikátní pro tuto edici. Bílé ocelové disky doplňují černé středové pokličky. Úpravou prošla také zadní část, kam konstruktéři namontovali dělené páté dveře a odklápěcí nosič rezervního kola. Pod ním lze najít kovový zadní nárazník, který nahradil standardní plastový.

Decentní změny

Dalšími prvky výbavy jsou posilovač řízení a zapalovač, žádné rádio ani ABS. Palubní deska kopíruje lakování karoserie, navíc ji zdobí odznak jubilejní edice. Každý ze 469 vyrobených kusů bude mít svoje unikátní číslo.

Standardní koženková sedadla výrobce nahradil prodyšnou látkou s voděodolnou impregnací. Pod kapotou pracuje tradiční čtyřválcový benzínový motor ZMZ 2.7 litru, 94 kW. Vedle páky pětistupňové manuální převodovky lze najít druhou páku pro mechanické připojení pohonu přední nápravy a redukce.

Běžně montované dělené tuhé nápravy Timken byly nahrazeny modernějšími tuhými nápravami Spicer. Na jízdní vlastnosti nemá tato změna vliv. UAZ Hunter byl vždy určen do terénu, na silnici komfortem strádá, zvlášť při vyšších rychlostech, kdy se mu sklápí zrcátka a jsou slyšet různé pazvuky.

Železo, železo, železo

Primitivní konstrukce ze železa a gumy se může zdát naprosto nevhodná pro 21. století. Jedinou elektronikou tady je řídicí jednotka motoru. Před několika lety byla terénní průchodnost na prvním místě, dnes v době SUV už jde spíš o hrdinství.

UAZ 3151 měl v roce 2015 namále a jeho produkce měla skončit, armáda už o něj neměla zájem. Auto nakonec zachránili lovci, myslivci, rybáři a fanoušci, kteří stále potřebovali jednoduchý stroj do terénu. Přestože se jubilejní edice stane poměrně rychle historií, UAZ Hunter bude žít dál.