Když Loprais poprvé dobyl Rallye Dakar

Přes třicet let zpátky, 23. ledna 1988, si značka Tatra podmanila slavnou Rallye Paříž–Dakar. Pilot Karel Loprais ji dovezl jako nejrychlejší kamion až do cíle u Růžového jezera poblíž senegalského hlavního města. Hned za ním se ztrátou deseti minut dojel Jiří Moskal s Liazem. Jak se to celé odehrálo?

Jubilejní 10. ročník Rallye Paříž–Dakar startoval na Nový rok 1988 v osvědčeném Versailles. Tento ročník přinesl rekordní účast v historii, když na pouť dlouhou 12 874 kilometrů s 6 605 kilometry speciálek vyjelo 603 strojů. Konkrétně šlo o 183 motocyklů, 311 aut a 109 kamionů. Trať vedla z Francie přes Alžírsko, Niger, Mali a Mauretánii do Senegalu.

Rallye Dakar

Nikdo na začátku soutěže netušil, že v cíli bude první Tatra Karla Lopraise. V prvním ročníku v roce 1986 byl navigátorem inženýr Slávek Krpec, který ta auta stavěl a věděl o nich nejvíc. Právě při prvním ročníku přišel na to, že se šestikolovou tatrou se dá sice závodit V těžkých terénech je vynikající, ale rychlostně na vítězství šestikolka nemá. Proto se rozhodl postavit závodní čtyřkolku.

Napoprvé druhá

A tím měla Tatra zaděláno na úspěch. Poprvé se čtyřkolka na Rallye Paříž–Dakar objevila v roce 1987 a hned skončila druhá. Krpec ale začal pracovat na novém autě podobném dnešní Tatře Jamal. V roce 1988 Slávek Krpec na Dakar najel, zůstal doma, aby stačil připravit nová auta na další ročník. A posádka s jeho čtyřkolkou poprvé vyhrála.

Tatra a Loprais 6x vítězně

Jméno Loprais se zapsalo do historie Rallye Dakar šesti vítězstvími pouze s Tatrou. Ale první triumf zůstává pro legendárního českého pilota tím nejdůležitějším: Dle jeho slov je druhý vlastně první poražený. Na dakarské defilé jely jen vítězný kamion, vítězné auto a vítězná motorka. O to sladší bylo, když byla Tatra o rok později najednou nejlepší z celého světa.

Začátek dakarské „kamionmánie“ u nás

Od těch slavných dob už se za volanty českých kamiónů objevily dvě nové generace pilotů. Tu nejmladší zastupuje Martin Macík. Ten považuje první dakarské vítězství Karla Lopraise za zlomové pro popularitu pouštního závodu v České republice. Nastartovalo to velmi silnou českou stopu v závodě. Proto jsou u nás stále nejpopulárnější dakarskou kategorií kamiony. Tím to vlastě celé začalo.