Test BMW X1 xDrive25i – recenze

V Mnichově už dávno pochopili, že je tady doba „esúvéčková“. Takže v nabídce BMW se to modely s označením X jen hemží. Ten nejmenší má označení X1. Jaké jsou výhody a nevýhody BMW X1? A co základní technické údaje?

Při pohledu na štíhlou X-jedničku s velkými bavoráckými ledvinami na přídi by si klidně mohl člověk myslet, že je to jen trochu víc oplastovaný a mírně zvýšený kombík. Něco jako Octavia Scout.

BMW X1

Rozdíl mezi výškami obou aut je patnáct centimetrů, které se přece jen projeví při pohodlnějším nastupování i na vzdušnějším prostoru nad hlavami cestujících. Designérům BMW se prostě povedlo vytvořit u X1 dojem nižšího vozu, než ve skutečnosti je. Nad tvary karoserie nemá cenu příliš plýtvat písmenky. Má současný povedený designérský rukopis BMW a konkurenční výhodu ve sportovněji střižených, a jak řečeno, štíhlých atletických tvarech.

Luxusní sedačky, malé schránky

Protože BMW X1 patří k nižším SUV, může vyvolat dojem, že uvnitř není tolik místa. O to větší je pak překvapení, že interiér nabízí dostatek prostoru pro čtyři dospělé pasažéry a jedno dítě vzadu uprostřed. Vepředu si na poměry osobních aut může člověk připadat jako v „business class“.

Anatomické sedačky mají i nastavení šířky opěradla v bederní části a možnost prodloužení sedáku. BMW tradičně nenabízí uvnitř příliš místa pro odkládání věcí. Platí to i o modelu X1, který má před spolujezdcem malou výklopnou schránku.

Ani další pod loketní opěrkou není moc velká. Rozměrnými se dají nazvat jen kapsy ve dveřích, které pojmou i velkou PET lahev. Objem zavazadlového prostoru 505 litrů stačí. Kufr má praktickou skládací podlahu s možností šikovného uložení za sedačkami. Po jejich sklopení se do auta bez problémů vejdou dvě kola.

Automobilka se nebojí používat podobný design ovladačů a přístrojů jako před deseti, dvaceti lety a kombinovat je s moderními technologiemi. Příkladem je přístrojová část s malou kapličkou, která má nejen analogové budíky s tradiční grafikou, ale i digitální barevnou virtuální část, které se zdařile prolínají.

Je to přehledné a funguje to. Rozmístění ovládačů také vychází z tradičního know-how. Pomáhají tomu i inovativní koncepty, jako je velký otočný ovladač, kterým snadno člověk vládne infotainmentu, navigaci a dalším funkcím vozu zobrazeným na barevném 6,5 palcovém displeji na vrcholu palubní desky.

Je to jízda!

A teď o těch zážitcích. Jakmile člověk vezme do ruky tříramenný malý sportovní volant, začne cítit DNA BMW. Tím spíš, že jsou pod ním pádla k manuálnímu řazení osmistupňového automatu. Pak už si jen vybrat z nabídky nastavení vlastností vozu z režimů ECO, Comfort nebo Sport.

Podle volby se zbarví přístrojová část a nastaví charakteristika chování auta včetně podvozku. Na SUV poměrně nízké těžiště dává autu velmi dobré jízdní vlastnosti. Dvoulitrový benzín dává výkon 170 kilowatů se zrychlením na stovku za 6,5 sekundy.

Už tohle číslo samo o sobě říká, jak se dá jízda za volantem BMW X1 25i užít. Tím spíš, že jde o čtyřkolku X-drive. A když jde motoru napřed agilní automatická převodovka i kvalitně naladěný spíš tvrdší podvozek, je o zábavu za volantem postaráno. V případě úsporné jízdy v režimu ECO se pohybuje spotřeba okolo sedmi litrů.

Základní technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový s přímým vstřikováním paliva

Objem: 1998 cm³

Výkon: 170 kW (231 k) při 5000 ot/min

Točivý moment: 350 Nm při 1250 ot/min

Max. rychlost: 235 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 6,5 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 7,7 -7,8 / 5,7 – 5,8 / 6,4 – 6,6

Pohotovostní hmotnost: 1615 kg

Rozměry: 4439 x 2060 x 1612 mm

Rozvor: 2670 mm

Objem zavazadlového prostoru: 550 l