Test BMW X1 xDrive25i – Jedničkové SUV

V Mnichově už dávno pochopili, že je tady doba „esúvéčková“. Takže v nabídce BMW se to modely s označením X jen hemží. Pokud chcete přesný počet, už jich mají pět. Ten nejmenší má označení X1. Dali byste za tohle auto ve čtyřkolce s dvoulitrovým benzínovým motorem 1 133 600 korun? My po týdenním testu už jasno máme.

BMW X1 s výrazným čumákem

Při pohledu na štíhlou X-jedničku s velkými bavoráckými ledvinami na přídi byste si klidně mohli myslet, že je to jen trochu víc oplastovaný a mírně zvýšený kombík. Něco jako Octavia Scout. Rozdíl mezi výškami obou aut je patnáct centimetrů, které se přece jen projeví při pohodlnějším nastupování i na vzdušnějším prostoru nad hlavami cestujících. Designérům BMW se prostě povedlo vytvořit u X1 dojem nižšího vozu, než ve skutečnosti je.

Štíhlá karoserie BMW X1

Nad tvary karoserie nemá cenu příliš plýtvat písmenky. Má současný povedený designérský rukopis BMW a konkurenční výhodu ve sportovněji střižených, a jak řečeno, štíhlých atletických tvarech. Přiznám se, že na můj vkus už velikost ledvin na masce až moc nabobtnala. Navíc, když je jejich žebrování poměrně řídké a jsou pod nimi vidět vzpěry a chladič.

Luxusní sedačky, malé schránky

Protože BMW X1 patří k nižším SUV, může ve vás vyvolat dojem, že uvnitř není tolik místa. O to větší bude vaše překvapení, že interiér nabízí dostatek prostoru pro čtyři dospělé pasažéry a jedno dítě vzadu uprostřed. Vepředu si na poměry osobních aut můžete připadat jako v „business class“.

Na zadních místech je dodstatek prostoru-foto BMW

Anatomické sedačky mají i nastavení šířky opěradla v bederní části a možnost prodloužení sedáku. BMW tradičně nenabízí uvnitř příliš místa pro odkládání věcí. Platí to i o modelu X1, který má před spolujezdcem malou výklopnou schránku. Ani další pod loketní opěrkou není moc velká. Rozměrnými se dají nazvat jen kapsy ve dveřích, které pojmou i velkou PET lahev.

Objem zavazadelníku 505 litrů stačí. Kufr má praktickou skládací podlahu s možností šikovného uložení za sedačkami. Po jejich sklopení se do auta bez problémů vejdou dvě kola, což jsem si při výletu ověřil.

Intiutivní palubní deska BMW X1-foto BMW

Mezi majiteli „bavoráků“ se říká, že BMW musíte zažít, abyste věděli, o čem je řeč. Automobilka se nebojí používat podobný design ovladačů a přístrojů jako před deseti, dvaceti lety a kombinovat je s moderními technologiemi. Příkladem je přístrojová část s malou kapličkou, která má nejen analogové budíky s tradiční grafikou, ale i digitální barevnou virtuální část, které se zdařile prolínají. Je to přehledné a funguje to. Rozmístění ovládačů také vychází z tradičního know-how, takže vám auto padne rychle do ruky a vy se v něm cítíte, jako byste ho řídili odjakživa. Pomáhají tomu i inovativní koncepty, jako je velký otočný ovladač, kterým snadno vládnete infotainmentu, navigaci a dalším funkcím vozu zobrazeným na barevném 6,5 palcovém displeji na vrcholu palubní desky.

Je to jízda!

BMW X1 v přírodě

A teď o těch zážitcích. Jakmile vezmete do ruky tříramenný malý sportovní volant, začnete cítit DNA BMW. Tím spíš, že pod ním máte pádla k manuálnímu řazení osmistupňového automatu. Pak už si jen vyberete z nabídky nastavení vlastností vozu z režimů ECO, Comfort nebo Sport. Podle volby se zbarví přístrojová část a nastaví charakteristika chování auta včetně podvozku. Na SUV poměrně nízké těžiště dává autu velmi dobré jízdní vlastnosti, takže se cítíte spíš jako v nižším BMW 3. Dvoulitrový benzín dává výkon 170 kilowatů (231 koní) se zrychlením na stovku za 6,5 sekundy. Už tohle číslo samo o sobě říká, jak se dá jízda za volantem BMW X1 25i užít. Tím spíš, že jde o čtyřkolku X-drive. A když jde motoru napřed agilní automatická převodovka i kvalitně naladěný spíš tvrdší podvozek, máte o zábavu za volantem postaráno. Ale když chcete jezdit úsporně, v režimu ECO jste schopni držet spotřebu okolo sedmi litrů. Takže naše odpověď na otázku položenou na úvod zní: Ano.

Základní technické údaje BMW X1 xDrive25i:

Motor: přeplňovaný zážehový s přímým vstřikováním paliva

Objem: 1998 cm³

Výkon: 170 kW (231 k) při 5000 ot/min

Točivý moment: 350 Nm při 1250 ot/min

Max. rychlost: 235 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 6,5 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 7,7 -7,8 / 5,7 – 5,8 / 6,4 – 6,6

Pohotovostní hmotnost: 1615 kg

Rozměry: 4439 x 2060 x 1612 mm

Rozvor: 2670 mm

Objem zavazadlového prostoru: 550 l

Základní cena testované motorizace: 1 133 600 Kč, výbava Advantage