Test Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4×4 – Fešák s německou stopou

Sebevědomější SUV snad Čech neviděl. Z reklamy na nás řve: „Tucson je král, Tucson tu teď vládne“. Je ho všude plno, frajírka. Jenže co na to řeknou Kia Sportage, Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Ford Kuga a další? Jedno musí Tusconu závidět, a to naprosto parádní design.

Peter Schreyer má dnes určitě radost. Slovutný německý designér, který stojí mimo jiné třeba za Audi TT, spolupracoval v roce 2015 na v současnosti asi nejhezčím autu od Hyundai. Jihokorejská automobilka má v německém Rüsselsheimu vlastní evropské designové centrum.

Asymetricky tvarované lemy blatníků jsou dynamickým doplňkem

Stačí se podívat na masku: dominantní šestiúhelníkový chladič a velké, horizontálně orientované přední světlomety vypadají neskutečně dravě. Jako by už designérský tým vybízel k okamžité akceleraci.

Zadní partie vlivem chytře zakrouceného nárazníku nepůsobí na kompaktní SUV masivně, perfektně tu vynikne příplatková dvojice chromovaných koncovek výfuku. Můj naprosto nejoblíbenější detail jsou asymetricky tvarované lemy blatníků, které dávají autu pomyslnou rychlost, i když je zaparkované. Prkotina, ale líbivá.

Menší, zato rozvernější

Tucson je několikanásobně pohlednější než starší ix35 a působí mnohem rozverněji než Santa Fe. To je ale úplně jiná třída. Oproti většímu bratrovi je Tucson o tři centimetry užší a přes dvacet centimetrů kratší.

Dvoubarevný interiér působí při jednodušších křivkách lépe než celočerná varianta (foto: Hyundai)

Do kufru naskládáte 488 litrů zavazadel, asi o stovku méně než v případě Santa Fe. S tím je nutné počítat. A tady je také nutné malé poděkování: je fajn, že manuální zavírání pátých dveří ještě nevymřelo, malicherný švih rukou totiž na rozdíl od reakce servomotorku netrvá věčnost.

Výtka směřuje k hloubce kufru, který mít nižší nakládací hranu a naopak nemít nesmyslná víka skrytého prostoru nad rezervou, byl by o dost praktičtější.

Interiér hraje na umírněnější notu, asijské křivky ani pod rukou německého designéra nevymizely, ale kdo neobjedná dvoubarevnou kombinaci, ten se bude uvnitř trochu nudit. Vzadu pozor na hlavu, svažující se karoserie bere prostor vyšším cestujícím, to je daň za krásu. A pokud je řidič nebo spolujezdec vpředu obdarovanější postavy, můžou vzadu tlačit kolena – Tucson opravdu není Santa Fe.

Vrcholný diesel má sílu

Dvoulitrový řadový čtyřválec pod kapotou nabídne poctivých 136 kW (186 koní), lichokopytníky ale částečně poztrácí příplatkový šestistupňový automat, který pořídíte za 50 tisíc v nejvyšší výbavě Style. Leckdy se chová nepředvídatelně a lehce cuká, když ale obstarává dálniční rychlost nebo klidnou jízdu venkovem, dá se na něj spolehnout.

Dvoulitrový čtyřválec překypuje výkonem

Jednotka je jinak velmi živá, dovolí vám s autem zacházet bez předchozího rozmýšlení, zda to či ono předjetí nebo stoupání zvládnete. A je zároveň kultivovaná při nižších rychlostech. Velmi dobrá byla u vrcholného dieselu s 22 tisíci najetých kilometrů spotřeba: při vyjížďkách napříč slovenskými Tatrami se pohybovala mezi šesti a půl až sedmi litry, tedy lehce přes půl litru nad udávaným průměrem.

V ještě zasněžených serpentinách směrem k Štrbskému plesu jsem ocenil i systém kontroly trakce v zatáčkách, který supluje samosvorný diferenciál. Samozřejmě že s takovou výbavou už není Tucson půlmilionovým autem jako v případě základu. Testovaná motorizace stojí 785 tisíc, s automatem auto přijde na 835 tisíc korun. Být to jen cena za design, byl by na místě poslední pohled na stylovou karoserii a pak hlasitý odfrk. Naštěstí Tucson není jen fešák, nabízí toho mnohem víc.

Základní technické údaje:

Hyundai Tucson 2.0 CRDi VGT 4×4 AT

Motor: vznětový řadový čtyřválec

Objem: 1995 cm3

Výkon: 136 kW (185 k) při 4000 ot./min

Točivý moment: 400 Nm při 1750–2750 ot./min

Max. rychlost: 185 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 12 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná):  7,4 / 5,4 / 6,1

Provozní hmotnost: 1690–1854 kg

Rozměry: 4475 x 1850 x 1645 mm

Rozvor: 2670 mm

Objem zavazadlového prostoru: 488 l / 1478 l

Cena testovaného modelu: 852 890 Kč