Test Lady Niva 2329 Pickup AMC Sandy Special – Stará offroadová škola

Řídili jsme unikátní pick-up z dílen ruského úpravce Super-Avto na základě Lady Niva. Tovární speciál s maskovacím nástřikem je nabušený offroadovou výbavou už ve standardu. Ovšem za vysokou cenu. Vyzkoušeli jsme ho jak na silnici, tak v terénu. 

Auto se cítí nejlépe v terénu

Pětidveřový základ

Pokud má něco fungovat, musí to mít osvědčený základ. Z dílen ruské společnosti JSC Super-Avto Holding pochází karosované pick-upy s kódovým označením 2329. Ty vznikají přestavbou z pětidveřového modelu Lady 4×4 2131. Jednu dobu to bylo s pick-upy nahnuté. Společnost neměla dost peněz a pomalu krachovala. Pomocnou ruku podal AvtoVAZ, jeden z největších ruských výrobců aut. S obnoveným finančním tokem začaly vznikat i různé tovární speciály. Super-Avto rozšířilo barevnou paletu a nové možnosti doplňkové výbavy.

Terénní výbava ve standardu

Tovární speciál s kamuflážním nástřikem Sandy má slušný terénní potenciál. Zesílené zavěšení vybavili mechanici sadou pro zvýšení světlé výšky. Zadní tuhá náprava je doplněna samosvorným diferenciálem. Příplatkově můžete mít samosvor i vpředu. Standardní ocelové disky nahradila 15“ litá kola. Obutí v podobě M/T pneumatik pomáhá především v terénu. Hrubý vzorek překvapil na silnici poměrně nízkým hlukem. Na morku a sněhu ale pneumatiky kloužou. Kvůli rozměrům 235/75 R15 musí být blatníky opatřeny plastovými nástavci. Na bocích karoserie najdete také ochranné prahové rámy. Motor a převodovku chrání zespoda masivní plech.

Původní hliníkové nárazníky výrobce vyměnil za kovové pevnostní. Přední má v sobě navíc integrovaný naviják. Na zadním nosiči je upevněno plnohodnotné náhradní kolo. Pod kapotou se schovává ještě dojezdová rezerva. Do základní výbavy továrního speciálu přidali konstruktéři zvýšené sání a expediční zahrádku s přídavnými LED světly. Korba pick-upu 2329 je chráněná kovovým rámem. Standardně dostanete v této verzi také tažné zařízení.

Pick up má unikátní design

Interiér staré školy

Prostý čtyřmístný interiér staromódní konstrukce nabídne funkční výbavu. Málokdo by tady čekal klimatizaci, elektricky ovládaná okna i zrcátka nebo vyhřívaná sedadla. Ačkoli se kvalita zpracování plastů zlepšila, stále se uvnitř ozývá různé vrzání a praskání. Řidič i spolujezdec budou mít dost místa. Cestující vzadu se musí hodně uskromnit. Především kvůli minimálnímu prostoru pro nohy. Ačkoli importér prezentuje auto jako dvojkabinu, má jen dvoje dveře.

Čistá mechanika

Pod kapotou pracuje přepracovaná osmiventilová benzínová sedmnáctistovka, spojená s pětirychlostním manuálem. Vedle řadicí páky hlavní převodovky jsou další dvě páky. Ty slouží k uzavření mezinápravového diferenciálu a připojení redukce. S výkonem 61 kW to na cestě není žádné terno. Tenhle speciál se cítí nejlépe mimo silnice.

„Offroadění“ s Nivou se nese na vlnách různých pazvuků. Ty ale vozu odpustíte díky jeho výborné průchodnosti terénem. Šroubovitý zadní samosvor má sice pomalejší nástup, ale svoji práci odvede na jedničku. Díky kompaktním rozměrům se s autem dobře manipuluje i v lese. V blátě jsou neocenitelnými pomocníky M/T pneumatiky. K tomuto pick-upu ale doporučujeme přikoupit plastové podběhy. Bez nich strávíte na myčce po terénním řádění poměrně dost času.

Pod kapotou je dojezdová rezerva

Cena pro nadšence

Na dnešní dobu Lada Niva 2329 technologicky zaostává. Pro někoho je ale jednoduchá konstrukce, odolnost a minimum elektroniky výhodou. Rusové se prostě stále drží osvědčených „teréňáků“.  Nicméně cena tohoto továrního speciálu zhruba 650 000 Kč včetně daně už je spíš jen pro skalní fanoušky Lady.

Rozšíření blatníků

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.