Test Škoda Kodiaq 1,4 TSI 4×4 – Nejlehčí z chovu

Vrcholnou verzi Škody Kodiaq pohání výkonný dvoulitrový čtyřválec. To ovšem notně neznamená, že je také nejlepší. Na tohle privilegium totiž překvapivě aspiruje maloobjemový zážehový čtyřválec 1,4 TSI…

Motor 1,4 TSI nás překvapil

Velké a relativně těžké SUV potřebuje krouťák, a ten, jak dobře známo, bez objemu nezískáš. Jednoduchá rovnice. Moderní systémy přeplňování tuto rovnici sice poněkud nabourávají, ale v žádném případě nevyvrací. Pak ovšem existují výjimky potvrzující pravidlo, a jednou takovou je největší mladoboleslavské SUV Škoda Kodiaq 1,4 TSI.

Pohled do technické specifikace nejmenšího nabízeného motoru svými parametry úplně neohromuje, ovšem 110 kW a 250 Nm nelze označit za poddimenzované. Tento konkrétní Kodiaq totiž nesází na parametry pohonné jednotky, jako spíš na překvapivě nízkou hmotnost – na svou velikost váží jen něco málo přes 1,6 tuny. A právě nízká hmotnost je oním důvodem, proč zážehová 1,4 TSI v mých očích překonává nejoblíbenější vznětové 2,0 TDI.

Velké zvenku, vetší uvnitř

Kodiaq je kratší než Superb

Škoda Kodiaq je velké auto. K tomu vám stačí jediný pohled i z dálky. Jenže teď pozor, možná budete překvapeni, že je o citelných 164 milimetrů kratší než Škoda Superb a v oblasti rozvoru dokonce ztrácí – má o 50 milimetrů méně. Uvnitř je ale místa víc než dost, a to dokonce i ve třetí řadě sedadel, kterou byla tato verze vybavena. Zadní sedadla jsou velmi lehce manipulovatelná (posouvat jdou o 18 cm), díky čemuž ve třetí řadě dokážete vytvořit pozici na sezení, v níž nějakou dobu vydrží i dospělí. Samozřejmě to není nic na dlouhé cestování, už jen proto, že v kufru se sedí hodně hluboko a vyšší pasažéři budou za chvilku pozici s koleny u brady nenávidět. Ale s dětmi si starosti dělat nemusíte. Třetí řada sedadel je za příplatek 18 tisíc korun.

Se třetí řadou sedadel nemůžete čekat stejný objem zavazadelníku, jako má klasické provedení, tedy 720 litrů v základu, nebo 2065 litrů se sklopenou druhou řadou. Třířadé provedení nabízí 560 litrů, případně 765 litrů, pokud prostřední sedadla posunete úplně dopředu. Tím však připravíte nepříjemné chvilky cestujícím ve druhé řadě. Vzpřímená třetí řada pak zmenší využitelný objem kufru až na 270 litrů.

Sametový motor se solidní spotřebou

Záď Kodiaqu se povedla

Testovaný vůz byl vybaven manuální převodovkou, což je kombinace, kterou si například v Superbu neobjednáte. Já osobně jsem příznivcem manuálních převodovek, ovšem tady jsem se nemohl ubránit pocitu, že by převodovka DSG byla o něco vhodnější. Nikoliv z hlediska úspory paliva, nýbrž komfortu. Šestistupňový manuál vyžadoval o něco víc soustředění, na což nejsem u koncernových převodovek zvyklý. Dokonce jsem toho názoru, že zpravidla mají velmi sametový chod. Tahle tak úplně jemná nebyla. Jemnost rozhodně nechyběla čtyřválci 1,4 TSI. V kabině ho takřka neslyšíte, a to ani při vyšších otáčkách. V horním spektru využitelných otáček má dokonce velmi příjemný zvuk, který napovídá, že motor výkon rozhodně má.

Nekomplikovaná a elegantní palubka

Nejspíš jste tušili, že jezdit vyloženě dynamicky s motorizací 1,4 TSI znamená vysokou spotřebu paliva. A ano, je to pravda. Pokud mu budete šlapat na krk, a že to vzhledem k vynikajícímu podvozku je celkem zábava, průměr vysoko přesáhne hranici 10 litrů. Jestliže se budete chovat zodpovědněji, je realita o něco veselejší – s přehledem se vejdete pod 8 litrů na 100 km. Ovšem pokud vás baví ekonomická jízda, budete z tohoto motoru nadšení. Systém ACT, tedy aktivního odpojování dvojice válců, s tím správným přístupem a prediktivním chováním řidiče dokáže téměř divy. Mě se na Vysočině povedlo cca 70 km s průměrnou spotřebou 5,4 l/100 km.

Škoda dlouhodobě vyrábí auta s velmi schopnými podvozky a Kodiaq se zavedeným pořádkům nevymyká. I přes nesporné dynamické kvality si zachovává vysokou dávku komfortu a lehkosti. Stejnou kombinaci poddajnosti a dynamiky v případě turbodieselu nečekejte, je minimálně o 100 kg těžší, což ve spojení s vyšší světlou výškou dělá svoje.

Opravdu zajímavá kombinace

V testu Škoda Kodiaq 1,4 TSI 4×4

Talent jízdních vlastností je do značné míry ovlivněn volitelným adaptivním podvozkem DCC za 25 tisíc korun. Co se celkového nastavení vozu týká, je nejpříjemnější režim Comfort, nicméně jednotlivé režimy se od sebe diametrálně neliší, jako například u jiných modelů Škoda. V režimu Sport jsou cítit tužší tlumiče a auto se o něco méně naklání, ale abyste opravdu rozpoznali rozdíl mezi Comfortem a Sportem, museli byste s Kodiaqem jezdit zatáčkami způsobem, jaký už chce opravdu velké odhodlání.

Deštník součástí základní výbavy

Suma sumárum je Kodiaq 1,4 TSI 4×4 velmi zajímavou motorizací, kterou je sice snadné zavrhnout už při prvním pohledu do tabulky technických údajů, ale nenechte se zmást. S tou správnou výbavou jde o velmi zajímavou alternativu ke vznětovému TDI. Spotřeba paliva je lehce diskutabilní, ovšem rozumným přístupem ji lze udržet na únosné úrovni. Pokud však hodláte využívat více jak 600kilové užitečné zatížení Kodiaqu, budete motor pochopitelně namáhat víc, takže čekejte průměrnou spotřebu okolo 10 litrů. A to už takové terno není. Na druhou stranu, za jak dlouho v palivu projedete 45 tisíc korun rozdílu mezi zážehovou a vznětovou jednotkou?

Základní technické údaje Škoda Kodiaq 1,4 TSI 4×4:

Motor: zážehový čtyřválec s technologií odpojování válců

Objem: 1395 cm3

Výkon: 110 kW (150 k) při 5000 – 6000 1/min

Točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 1/min

Rychlost: 197 km/h

Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,8 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 8,2/5,9/6,8

Provozní hmotnost: 1653 kg

Užitečná hmotnost: 605 kg

Max. hmotnost brzd. přívěsu: 3500 kg

Rozměry: 4679 x 1882 x 1655 mm

Rozvor: 2791 mm

Objem zavazadlového prostoru: 560 – 675/2005 l

Základní cena: 693 900 Kč