BMW X3 – recenze a test – rozměry, cena, nejčastější poruchy

BMW X3 stálo v roce 2003 u založení segmentu kompaktních prémiových SUV. Díky vysoké kvalitě zpracování je stále poptávaným autem. Jde o nejprodávanější dieselový dvoulitr s automatem. Co toto SUV nabízí? Jaké jsou jeho nejčastější závady?

Model BMW X3 dlouhodobě kombinuje prémiové zpracování, širokou nabídku motorizací a pohon všech kol. U starších vozů se však opakují typické technické slabiny, které je vhodné zohlednit zejména při výběru ojetiny.

SHRNUTÍ ČLÁNKU

Cena BMW X3 nepatří k nejdostupnějším. Nové vozy jsou k dostání na počáteční ceně atakující milion a půl korun.

V základní výbavě byla u modelů X3 klimatizace, aktivní hlavové opěrky a asistent pro jízdu z kopce.

Dle nejedné BMW X3 recenze vypadá praktické rodinné SUV dobře zvenku i zevnitř a je zábavné ho řídit.

BMW X3 nabízí vysoký výkon bez ohledu na zvolený motor.

Mezi nejčastější poruchy BMW X3 patřily drobné problémy se softwarem, nebo s airbagem, který mohl při spuštění poškodit přístrojovou desku, a se šrouby pro upevnění bezpečnostních pásů.

Auta SUV jsou vozidla, která kombinují výkon a robustnost s pohodlím a vysokou jízdní pozicí. Tyto vozy mají větší kabinu než klasické automobily, což umožňuje větší prostor pro cestující i zavazadla. Mezi oblíbené SUV patří třeba Honda CR-V.

První SUV model BMW X3 E83

V současnosti už automobilka BMW E83 nevyrábí, v dostupné nabídce BMW X3 se nacházejí modely BMW X3 M Competition, BMW X3 M, BMW X3 M40i a BMW X3 M40d. Stále je však možné MBW E83 získat z druhé ruky. BMW X3 bazar je jednou z možností.

Modely první generace sjížděly z výrobní linky rakouské firmy Magna Steyr mezi lety 2003 – 2010 coby modely BMW X3 E83. V roce 2006 představil výrobce facelift BMW E83 a v září 2010 dorazila druhá generace X3 (F25), která prospívala až do roku 2014.

Následovaly modely X3 (F25 LCI, facelift 2014), od roku 2017 X3 (G01) a od roku 2021 X3 (G01 LCI, facelift). Většinu starších modelů by mělo být snadné sehnat, stačí v internetovém vyhledávači zadat heslo BMW X3 bazar. BMW X3 3.0d recenze lze dohledat na stránkách autobazarů či diskuzních fórech.

auto-pc5afsobc3ad-sportovnc3adm-dojmem-1400x930-4912635
Auto záměrně působí sportovním dojmem.

Cena BMW X3

Cena vozidla BMW nepatří k nejdostupnějším. Nové vozy jsou k dostání na počáteční ceně atakující milion a půl korun:

Základní cena včetně DPH1 459 900 Kč
Cena volitelné výbavy včetně DPH265 018 Kč
Celková cena včetně DPH1 724 918 Kč

Nejdražší model MBW X3 M lze získat nový za cenu 3 120 181,41 Kč.

BMW X3 rozměry

Zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 3,8 sekund u benzínového motoru, 4,9 vteřin u mild hybrid. Maximální rychlost 250 km/h. Pětimístná karoserie BMW X3 rozměry – délka 4716 x šířka 1897 x výška 1 667 mm. Benzínový motor se pyšní zdvihovým objemem 2 993 cm3, zážehový 48V mild hybrid má objem 2 998 cm3. Celková hmotnost vozu je 2,5 tuny.

Objem zavazadlového prostor je 550 litrů. Po sklopení zadních sedadel se kapacita zvýší na 1 600 litrů. Do nádrže se vejde 65 litrů paliva.

Výbava na úrovni

V základní výbavě byla u modelů X3 klimatizace, aktivní hlavové opěrky a asistent pro jízdu z kopce. Auta s benzínovým šestiválcem měla navíc dvojitou koncovku výfuku. Na přání nabízel výrobce i boční airbagy vzadu, sportovní sedadla, navigaci, přípravu pro telefon a hlasové ovládání. 

V příplatkové výbavě se objevily také bi-xenonové světlomety, panoramatické střešní okno, sportovní podvozek nebo M paket. Standardem jsou přední a zadní parkovací senzory a couvací kamera, na přání je pak k dispozici pokročilý parkovací asistent, laserové světlomety a bez klíčový vstup.

Olej v automatu se doporučuje měnit po 100 000 km. Pod kapotou 1. generace BMW X3 83 se objevilo osm benzínových a devět naftových motorů. Na českém trhu lze nejčastěji narazit na dvoulitrový a třílitrový diesel. Pohon 4×4 Drive mají v základu všechny BMW X3 E83.

Každopádně je nejlepší takovéto vozidlo kupovat u zavedeného autobazaru. V jiném případě se může jeho nákup dost prodražit. Mezi hlavní rizika nákupu mimo autobazar patří hlavně chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic.

BMW X3 recenze

Aktualizace z konce roku 2021 znamenají, že už tak pohledná X3 nyní vypadá vyrýsovaněji než Tom Cruise. Jeho kůží čalouněná kabina dostala vychytávky do auta, především novou ostrou 12,3 palcovou obrazovku infotainmentu a ostrý digitální přístrojový displej, i když ten teď vypadá trochu zastarale, když novější vozy BMW dostávají sestavu dvou obrazovek, kde jsou kontrolky v autě dostatečně velké a osvícené.

Navzdory modernizaci zůstává BMW X3 především praktickým a funkčním SUV. Komfort zvyšují prvky dostupné ve vyšších výbavách, zatímco základní uspořádání kabiny zůstává přehledné a ergonomické.

  • elektricky nastavitelná sedadla a volitelný vyhřívaný volant zvyšují komfort při delších cestách
  • v interiéru je dostatek odkládacích prostor pro drobnosti i větší předměty
  • druhá řada sedadel nabízí dostatek místa pro dva dospělé cestující, opěradla lze v rámci paketu Comfort sklápět

Zavazadlový prostor o objemu 550 litrů patří ke konkurenceschopnému standardu třídy. Počítat je však nutné s omezením kapacity u plug-in hybridní verze, kde jsou baterie umístěny pod podlahou. Praktickým prvkem zůstávají zadní dveře s hands-free ovládáním, které jsou standardem napříč verzemi.

BMW X3 nabízí širokou paletu pohonných jednotek, od úsporných dieselových motorů až po vysoce výkonné benzinové varianty.

  • dieselové motory začínají na výkonu 190 k
  • benzinové šestiválce vrcholí verzí X3 M Competition (510 k)
  • k dispozici je také plug-in hybrid, zaměřený spíše na městský provoz

Plug-in hybridní varianta sice zachovává komfort a kvalitu interiéru, avšak ztrácí část praktičnosti kvůli menšímu zavazadlovému prostoru a omezenému dojezdu čistě na elektřinu. V běžném provozu tak častěji využívá benzinový motor.

dc3a9lka-x3-je-4569-mm-1400x930-5578469
Zavazadlový prostor se pohybuje od 550 litrů do 1 600 litrů.

Výkon a jízdní komfort

BMW X3 nabízí vysoký výkon bez ohledu na zvolený motor, ačkoliv nejsportovnější verze M40D a M40i mají ve srovnání se zbytkem nabídky poměrně tvrdé nastavení odpružení.

Ve městě

Díky své výšce a velkorysé prosklené ploše nabízí X3 velitelskou pozici za volantem. Plynulá převodovka a citlivé motory dohromady poskytují uvolněný zážitek z jízdy, zatímco odpružení všech modelů kromě těch nejvýkonnějších je dokonale přizpůsobeno méně než dokonalému povrchu vozovky.

Dobrá viditelnost napomáhá těsným parkovacím manévrům, k čemuž přispívají standardně dodávané parkovací senzory. Hybridní verze xDrive30e Plug-in Hybrid nabízí dojezd až 30 km na čistě elektrický pohon, takže by mohla být ideální volbou, pokud řidič dojíždí do práce velmi krátce a může často nabíjet.

Na dálnici

Hladký, tichý a citlivý. BMW X3 se dokonale hodí pro dlouhé dálniční kilometry. Pohodlně usadí pět dospělých a i základní 2,0litrový benzinový motor o výkonu 184 koní je více než schopný svižných předjížděcích manévrů.

Ideální volbou je zde však vznětový motor 2,0 litru, který poskytuje svižný výkon i působivou spotřebu paliva, a když zrovna netlačí na pilu, je plynulý a tichý. Stejnou kultivovanost lze říci i o plug-in hybridu, ačkoliv tyto pohonné jednotky nejsou vhodné pro pravidelné dlouhé cesty a budou mnohem žíznivější.

Na klikaté silnici

BMW X3 je jedním z nejostřeji jezdících SUV v prodeji a v provedení M40d a M40i poskytuje obzvláště vzrušující zážitek z jízdy po klikatých úsecích silnic. Sportovnější nastavení odpružení a dodatečný výkon těchto modelů M Performance (nezaměňovat s plnotučnými modely X3 M) umožňuje tomuto velkému SUV přesně zatáčet a snadno vyjíždět z ostrých zatáček.

BMW X3 poskytuje vysoký výkon u všech motorů, sportovní verze M40d a M40i mají tvrdší nastavení odpružení.

Prostor a praktičnost

BMW X3 vyniká prostornou kabinou, která pohodlně pojme pět cestujících. V hybridní verzi je však zavazadlový prostor omezen. V přední části vozu je dostatek odkládacích prostor díky:

  • velkým přihrádkám ve dveřích
  • držákům na nápoje a odkládacímu koutku na mobil
  • schránce pod loketní opěrkou
  • přihrádce na rukavice vystlané plstí, která zabraňuje chrastění

Přední sportovní sedadla potažená kůží jsou standardně vyhřívaná a nabízejí dostatečnou oporu. Elektrické nastavení je k dispozici jako příplatek u střední výbavy M Sport a standardně u modelů M Performance.

I standardní sedadla umožňují dostatečné nastavení, takže pro běžného řidiče, který vůz pravidelně řídí sám, není nutné dokupovat příplatkovou elektrickou úpravu sedadel.

Světlejší barvy čalounění a volitelné panoramatické střešní okno dodávají kabině vzdušnost a pocit prostornosti, což zvyšuje komfort cestujících i při delších jízdách.

Prostor na zadních sedadlech

Prostor pro hlavu je velkorysý, i když zvýšené prostřední sedadlo je méně pohodlné než dvě krajní. Praktickou výbavu vzadu doplňují zadní větrací otvory, velké schránky ve dveřích a středová loketní opěrka s integrovanými držáky nápojů. V rámci paketů Comfort a Comfort Plus je k dispozici nastavitelné zadní opěradlo.

Díky tomuto prostoru lze dozadu snadno umístit dětskou sedačku. Body ISOFIX jsou také snadno přístupné, takže se není třeba trápit s bezpečným upevněním sedačky.

Zavazadlový prostor

Co se týče zavazadlového prostoru, není mezi X3 a jeho alternativami příliš velký výběr. X3 nabízí 550 litrů při zvednutých zadních sedadlech. Po sklopení zadních sedadel řidič získá zavazadlový prostor o objemu 1 600 litrů.

U plug-in hybridního modelu je to méně působivé, protože objem klesne na 450 litrů. Podobný problém mají všechny jeho alternativy v hybridních verzích, avšak X3 je přesto o něco menší než všechny ostatní. Ještě nepříjemnější je, že kvůli bateriím pod podlahou zavazadlového prostoru je vyvýšená střední část.

Styl interiéru, infotainment a výbava

Kabina BMW X3 je logicky uspořádaná a vybavená kvalitními materiály, které zajišťují prémiový dojem. Použití kvalitního čalounění a povrchových úprav přispívá k luxusnímu vzhledu, přičemž pouze některé plastové části ve spodní části kabiny působí méně hodnotně. Modernizace z roku 2021 přinesla ostřejší infotainment a digitální přístrojový displej, zlepšující přehlednost a komfort pro řidiče i spolujezdce.

Uživatelské rozhraní umožňuje snadné ovládání dotykem, hlasem nebo pomocí otočného ovladače iDrive. K dispozici jsou standardní i volitelné prvky:

  • Apple CarPlay a Android Auto s bezdrátovým připojením
  • USB porty vpředu i vzadu pro nabíjení a připojení zařízení
  • Head-up displej a WiFi Hotspot
  • Audiosystém Harman/Kardon
  • Ovládání gesty pro nastavení audiosystému a dalších funkcí

Světlejší barvy kůže a volitelné panoramatické střešní okno dodávají kabině prostornost, světlo a vzdušnost. Tyto prvky zvyšují komfort cestujících a zajišťují pohodlí i při delších cestách.

Celkově kabina působí luxusně a prakticky zároveň, což podtrhuje prémiový charakter BMW X3 a vysokou úroveň zpracování interiéru.

Modernizace z roku 2021 přinesla ostrý infotainment a digitální přístrojový displej pro lepší přehlednost a komfort.

MPG, emise

Pohon všech kol, osmistupňová automatická převodovka a mild-hybridní 48voltový systém jsou standardní výbavou celé řady. Nejlepší kombinaci hospodárnosti a výkonu nabízí vznětový motor 2,0 l o výkonu 190 k, který dosahuje času 0-62 km/h za 7,9 s a celkové spotřeby 48,7 min-1.

Tím překonává benzínový model s hodnotou 8,4 sekundy a spotřebou 37,2 mpg, ačkoli je vhodnější pro ty, kteří najezdí hodně kilometrů na dálnici.

Bezpečnost a zabezpečení

BMW X3 získalo při svém prvním uvedení na trh pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti Euro NCAP, přičemž získalo chvályhodných 93 % bodů za bezpečnost dospělých cestujících a 84 % za bezpečnost dětí.

Skóre bezpečnostního asistenta bylo méně hvězdné – 58 %, avšak faceliftovaná X3 má nyní komplexnější sadu bezpečnostních prvků včetně varování před opuštěním jízdního pruhu a změnou jízdního pruhu, varování před příčným provozem a varování před čelním nárazem s funkcí brzdění.

BMW X3 nejčastější poruchy

V průběhu let došlo k řadě reklamací. Mezi nejčastější poruchy BMW X3 patřily především drobné softwarové problémy nebo potíže s airbagem, který mohl při spuštění poškodit přístrojovou desku. Objevily se také případy nedostatečně upevněných šroubů bezpečnostních pásů, což vedlo k svolávacím akcím.

BMW X3 má obecně pověst spolehlivého vozu, přesto se u něj opakují některé technické slabiny, zejména u starších kusů s vyšším kilometrovým nájezdem. Typicky se jedná o tyto problémy:

  • opotřebovaný dvouhmotový setrvačník, který může způsobovat vibrace a hlučnost
  • praskající výfukové svody napříč většinou motorizací
  • u dieselových verzí poruchy vstřikovacích trysek, vysokotlakých čerpadel a filtru pevných částic (DPF)
  • rychlejší opotřebení lamel spojky, v krajních případech nutnost výměny celého diferenciálu
  • popraskané kryty světlometů a vadné senzory množství nasávaného vzduchu
  • zvýšené opotřebení přední nápravy, zejména spodních příčných ramen a čepů

Tyto závady se neprojevují u všech vozů plošně, ale jejich výskyt roste s nájezdem kilometrů a stylem používání.

Podle německého TÜV dosahuje u deset let starých vozů BMW X3 závažná poruchovost hodnoty 21,7 %, což je spíše podprůměrný výsledek. Na českém trhu s ojetými vozy jde přesto o velmi poptávané SUV, a to především díky prémiovému zpracování a dobrým jízdním vlastnostem. Zajímavostí je, že přibližně v 60 % případů tento model volí ženy.