Test Renault Captur TCe 90 – Černý diamant

Extravagant, říkají mu Francouzi. Je výstřední a bláznivý, trochu jako přepjatý mladík na střední. S ním jako by každé město byla noční Paříž. Úplně ho vidím, jak projíždí tunelem Étoile pod náměstím Charlese de Gaulla. Je ale tenhle černý diamant víc než jen efektní vozítko pájené ve španělském Valladolidu?

Captur dokonale zhmotňuje neurčitý automobilový pojem, kterému média s výrobci vtiskli název crossover. Tohle prapodivné karosářské novum na pomezí SUV, MPV a zvýšeného hatchbacku u Renaultu slaví poměrně velký úspěch poslední čtyři roky. Loni ho koupilo 217 tisíc Evropanů, což z něj udělalo desáté nejprodávanější auto na starému kontinentu. Premiéru měl Captur v roce 2013 v Ženevě a letos francouzská automobilka na stejné a vpravdě nejdůležitější výstavě v Evropě ukázala svůj bestseller v pozměněné podobě.

Captur omladil po čtyřech letech

Tedy jen letmo. Drobný facelift upravil třeba nárazníky, přidal „céčkové“ diody denního svícení i novou exkluzivní výbavu Initiale Paris. Auto se teď hodně podobá většímu Kadjaru. Určitě spíš než menšímu Cliu. Zůstalo ovšem neměnné, že Captur dál nemá pohon všech čtyř kol. Renaultu to přijde zbytečné a v případě auta určeného do stresu velkoměsta to dává samo sebou rozum.

Bez off-road dopingu

Jako kompromis slouží poslední dva roky verze X-Mod se systémem trakce o třech volitelných nastaveních. Říkají mu Extended Grip. Ještě předtím tuhle vychytávku Renault uvedl na trh s outdoorovou edicí Capturu s emblémem norské oděvní firmy Helly Hansen. A jako vůbec první ho dostal už před lety Scénic. Extended Grip hlídá a omezuje prokluz kol kvůli zachování potřebné adheze ve všech podmínkách. Nabízí režimy Road, Expert a Loose Ground pro čistě silniční jízdu až lehce terénní úmysly. Elektronická kontrola je ale opět především efektním doplňkem, výraznější off-road doping nečekejte.

Ve spolupráci s opravdu slaboučkou devítistovkou o výkonu 66 kW (90 koní) by Captur vskutku neměl vytáhnout kola z města. O 25 tisíc dražší dvanácistovka (navíc se šestikvaltem) je prostě minimum, slabší motor se hodí do výrazně lehčích a menších aut, ostatně Renault ho dává jak do Clia, tak do Twinga. Captur se s tímhle tříválcem ale pere při každé akceleraci, úlitby v podobě slibované nižší spotřeby se navíc řidiči nedostává. Za šest, šest a půl pojedete jako lenoši.

Schránka u spolujezdce je obrovská

Výstřední hezoun

Městské klikatice ovšem Captur opanoval. Do každé ulice nejprve nahlédne obskurně obřím znakem diamantu na kapotě a pak se jeden a čtvrt tuny vážící vyšší hatchback rozjede za svým cílem. Provokativní, leč takové… elegantně uhlazené. Tohle auto je holt plné ambivalencí. I uvnitř. Látkové sedačky s koženkou a nápaditým vzorem jsou vzorně stylové, bez zbytečných příkras, strašně se mi líbí. Šikovná je schránka u spolujezdce, je nesmírně objemná, pojme rozhodně víc než pár věcí v podobě dokladů, servisní knížky a tři kapesníčků s propiskou. Jen se, pravda, nepříjemně vytahuje hluboko do spolujezdcových kolen. Jako šuplík od komody.

Lesklý středový panel na palubce se zase nesmírně snadno omatlá a gumičkovou kapsou na zádech sedadel propadne i větší kniha. Podobně šikovné byly přihrádky ve starých karosách. Rozčilovaly mě. Druhým dechem jsem ty staré pány československých dálnic obdivoval pro jejich neskrývanou osobitost. Tady je to podobné. Captur je prostě sám sebou, napůl hezoun, napůl přestřeleně výstřední. Ale to dnes letí, ne?

Základní technické údaje:

Renault Captur Energy TCe 90 X-Mod

Motor: zážehový tříválec

Objem: 898 cm3

Výkon: 66 kW (90 k) při 5000 ot./min.

Točivý moment: 140 Nm při 2250 ot./min.

Rychlost: 171 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 13 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 6,0-6,2/4,5-4,7/5,1-5,2

Provozní hmotnost: 1248 kg

Rozměry: 4122 x 1778 x 1566 mm

Rozvor: 2606 mm

Objem zavazadlového prostoru: 377-455 l/1235 l

Základní cena testované výbavy: 427 900 Kč