iPhone ale vyrábí jiná firma, vysvětloval Kongresu šéf Googlu Sundar Pichai

Podobně jako Mark Zuckerberg musel v minulosti vysvětlovat americkým kongresmanům celou řadu mnohdy až triviálních a nelogických otázek týkající se fungování Facebooku (a prakticky celého internetu) a jeho kontroverzí spojených s kauzou Cambridge Analytica, musel podobným procesem projít i Sundar Pichai, výkonný ředitel Googlu. A opět šlo místy o slušnou komedii.

Vzhledem k tomu, že se celé několikahodinové slyšení točilo zejména okolo masivního sběru uživatelských dat Googlem (a jejich únicích), údajném cenzurovaném vyhledávači pro čínský trh nebo nárůstu dezinformačních kanálů, čelil Pichai řadě otázek, které by běžnému internetovému uživateli nemusely být vůbec vysvětlovány.

V záplavě těchto otázek a odpovědí se tedy zákonitě musely najít nějaké skvosty, které jsou minimálně velmi úsměvné. Jedním z nich byl určitě ten, který vyšel z úst republikána Stevea Kinga. Ten totiž od šéfa Googlu chtěl získat objasnění, proč se iPhone (!) jeho vnučky chová podivně.

„Mám sedmiletou vnučku, která během voleb (pravděpodobně těch listopadových do Kongresu, pozn. red.) vzala svůj telefon a začala hrát nějakou hru pro děti. Zničehonic se tam pak objevila fotka jejího dědečka. Nebudu specifikovat, jakými slovy byla doplňována, ale rád bych se zeptal, jak je možné, že se může objevit na iPhonu sedmiletého dítěte, které hraje hru?“

Pichai prvních několik vteřin nevěděl, jak zareagovat. Kongresman King se ho totiž ptal na záležitost, která se týká telefonu od Applu, jedné z hlavních konkurenčních společností Googlu. Jakmile v sobě však potlačil špetku ironie, s naprostým klidem odpověděl: „Pane kongresmane, iPhone vyrábí jiná společnost, tudíž víte, že…“.

King si hned na to uvědomil, že jeho otázka nebyla úplně smysluplná a doplnil, že to „klidně mohl být i Android“ a že značka (potažmo operační systém) telefonu v tomto nehraje zase tak důležitou roli. I když přesně nespecifikoval, v jaké formě se fotka objevila, pravděpodobně jde o notifikaci pocházející z nějaké zpravodajské aplikace.

„Rád vám to objasním, až tomu lépe porozumím“, zakončil tuto otázkovou část Pichai.

WhatsApp není e-mail, objasňoval Zuckerberg

I když během Pichaiova slyšení došlo dle očekávání k všelijakým otázkám, na dotazy, které padaly na Marka Zuckerberga, to patrně nemá.

Výkonný ředitel Facebook například musel kongresmanům objasňovat, že WhatsApp není e-mailová platforma a že lze z bezplatné online služby vydělávat peníze (reklamy).

Co je to Cambridge Analytica?

Cambridge Analytica je společnost zabývající se analýzou dat, která se specializuje na politické kampaně a volby. Společnost byla založena v roce 2013 a původně byla společným podnikem britského vojenského dodavatele SCL Group a americké datové firmy Global Science Research.

Cambridge Analytica je známá svým zapojením do amerických prezidentských voleb v roce 2016. Byla najata Trumpovou kampaní, aby vytvořila cílené reklamy a sdělení zaměřená na potenciální voliče. Společnost byla obviněna, že k ovlivnění výsledků voleb použila nezákonně získané údaje od uživatelů Facebooku.

Společnost je také známá tím, že využívá psychografické profilování k cílení na voliče a ovlivňování jejich názorů. Jedná se o využívání údajů z online zdrojů, jako jsou sociální média a online průzkumy, k vytvoření podrobných profilů voličů. Tyto profily se pak používají k cílení na uživatele pomocí specifických zpráv a reklam.

Společnost Cambridge Analytica byla obviněna z používání neetických metod k ovlivňování výsledků voleb, včetně využívání údajů uživatelů Facebooku bez jejich vědomí a souhlasu. Tato kontroverze vedla v roce 2018 k uzavření společnosti.

Společnost Cambridge Analytica byla zdrojem mnoha kontroverzí, ale také se zasloužila o utváření politického prostředí. Je příkladem toho, jak lze pomocí analýzy dat ovlivňovat veřejné mínění a utvářet běh dějin.

Cambridge Analytika vs. Facebook

Facebook a Cambridge Analytica se dostaly do konfliktu epických rozměrů. V roce 2018 vyšlo najevo, že politická poradenská společnost Cambridge Analytica získala osobní údaje více než 87 milionů uživatelů Facebooku bez jejich vědomí a souhlasu. Tyto údaje pak byly použity k cílení politické reklamy s cílem ovlivnit voliče během amerických prezidentských voleb v roce 2016.

Tento incident vyvolal mezinárodní pobouření a podnítil vyšetřování ze strany americké Federální obchodní komise, britského Úřadu komisaře pro informace a dalších regulačních orgánů. Kromě toho byla Facebooku za jeho roli v tomto skandálu udělena FTC pokuta ve výši 5 miliard dolarů.

Konflikt mezi oběma společnostmi dále zkomplikoval bankrot společnosti Cambridge Analytica v květnu 2018, po kterém Facebook neměl jasný způsob, jak získat zpět data nebo jak firmu za její jednání potrestat.

Důsledky skandálu byly dalekosáhlé a obě společnosti byly nuceny přijmout opatření k řešení tohoto problému. Společnost Facebook zavedla nová opatření na ochranu uživatelských údajů a podnikla kroky k obnovení důvěry svých uživatelů. Společnost Cambridge Analytica byla mezitím nucena ukončit svou činnost a jejímu bývalému generálnímu řediteli bylo zakázáno vést jakékoli politické poradenské firmy.

Konflikt mezi společností Facebook a Cambridge Analytica je varovným příběhem o potenciálním nebezpečí zneužití dat. Slouží jako připomínka, že společnosti musí přijmout opatření na ochranu údajů uživatelů a transparentně informovat o svých postupech při nakládání s daty. Zdůrazňuje také potřebu účinné regulace technologického průmyslu, která zajistí, že společnosti ponesou odpovědnost za své jednání.

Služba Google

Google je jedním z nejznámějších a nejpoužívanějších vyhledávačů na světě. Od svého založení v roce 1998 je významným hráčem v technologickém průmyslu a od té doby exponenciálně roste. Google je neuvěřitelně výkonný a všestranný vyhledávač a stal se nedílnou součástí každodenního života milionů lidí.

Google je vyhledávač, který uživatelům umožňuje rychle a snadno vyhledávat informace. Pomocí složitého algoritmu prohledává web a hledá relevantní informace a výsledky pak uživatelům předkládá ve formátu, který je snadno čitelný a srozumitelný. Google nabízí také řadu dalších služeb a funkcí, například Mapy Google, Disk Google, Dokumenty Google a Překladač Google.

Google se stal pro mnoho lidí zdrojem informací na webu. Jeho vyhledávač je rychlý a spolehlivý a dokáže uživatelům poskytnout množství informací během několika sekund. Je také neuvěřitelně uživatelsky přívětivý a mohou ho používat lidé všech věkových kategorií a technických schopností. Google navíc neustále inovuje a zavádí nové funkce a služby, díky čemuž je ještě užitečnější a hodnotnější.

Google je skvělým zdrojem informací pro ty, kteří se chtějí dozvědět více o světě kolem sebe. Uživatelům může poskytnout informace o aktuálních událostech, novinkách v oboru, a dokonce i rady, jak nejlépe přistupovat k určitým úkolům. Lze jej také použít k online nákupům, rezervaci dovolené a objednávání zboží a služeb.

Společnost Google

Google, největší světový vyhledávač a přední technologická společnost, významně ovlivnil způsob, jakým lidé přistupují k informacím a používají internet. Společnost Google, kterou v roce 1998 založili Larry Page a Sergey Brin, se z malého univerzitního projektu rychle stala globálním podnikem s mnohamiliardovým obratem. Dnes je Google pojmem a jeho produkty a služby se denně dotýkají života lidí.

Posláním společnosti Google je „uspořádat informace na světě a učinit je všeobecně dostupnými a užitečnými“. Společnost vytvořila širokou škálu produktů a služeb, které lidem pomáhají právě v tomto směru.

Vyhledávač Google je nejoblíbenějším vyhledávačem na webu a mezi jeho další nabídky patří Gmail, Mapy Google, Disk Google, Chrome, YouTube a operační systém Android. Google nabízí také cloudové služby, jako je Google Cloud Platform a Google App Engine, a specializované vyhledávací nástroje, jako je Google Scholar a Google Books.

Nástroje společnosti Google používají miliony lidí na celém světě a její služby usnadňují přístup k informacím a jejich sdílení. Společnost se také stala lídrem v oblasti výzkumu umělé inteligence a její produkty poháněné umělou inteligencí, jako je Překladač Google a Fotky Google, patří k nejpokročilejším na světě.

Datová centra společnosti Google se nacházejí ve více než 20 zemích a její produkty jsou dostupné ve více než 130 jazycích.

Google se stal významnou silou v technologickém průmyslu a jeho vliv jen roste. Společnost v průběhu let provedla řadu akvizic, včetně platformy sociálních médií YouTube a výrobce mobilních zařízení Motorola. Investovala také do řady začínajících podniků a fondů rizikového kapitálu.

Google je také významným hráčem v rychle se rozvíjející oblasti strojového učení a umělé inteligence. Společnost investovala velké prostředky do výzkumu a vývoje a vyvinula řadu produktů s umělou inteligencí, jako je například Google Assistant, Google Home a systém Google Duplex AI. Google také buduje vlastní kvantový počítač, který by mohl potenciálně způsobit revoluci ve výpočetní technice.

Vliv společnosti Google na svět je nepopiratelný a její produkty a služby změnily způsob, jakým lidé přistupují k informacím, používají web a komunikují s technologiemi. Společnost se stala jedním z nejvlivnějších technologických gigantů všech dob a je přítomna téměř ve všech koutech světa.